Matti Kyllönen

Nostakaa Kristuksen risti korkealle!

Yllä olevat sanat lausui Oulun hiippakunnan piispa Samuel Salmi tervehdyksessään Tuiran seurakunnan 100-vuotisjuhlassa sunnuntaina. Piispa Salmen mielestä kristittyjen on nyt aika nousta puolustamaan kristinuskoa, joka on saanut kokea kristinuskonvastaisuutta, "dekristianismia". Piispa tuomitsi pyrkimykset luopua sotilasvalasta ja tuomarinvalasta. Hän mainitsi myös käsitteen "monikulttuurisuus" siinä valossa, että sen noudattaminen on merkinnyt kristinuskon ja länsimaisen kulttuurimme tietoista heikentämistä. Aikana jossa elämme,  kristillisyys ja koko kulttuurimme on joutunut altavastaajan ja puolustautujan asemaan.  Näin siis piispa, tiivistetysti sanoen.

Piispan mielestä nyt on aika nousta rohkeasti puolustamaan kirkkoa, kristinuskoa ja kulttuuriamme sekä uskoa Jeesukseen Kristukseen, toivon ja valon tuojaan. Piispa jatkoi, ettemme kristittyinä saa piilotella emmekä peitellä tunnuksiamme, vaan  meidän tulee nostaa Kristuksen risti korkealle sydämissämme, kirkoissamme ja yhteiskunnassamme.

Tuossa ydinajatukset piispan tervehdyksestä. Ne tulla tupsahtivat kuin sokerina pohjalla päivän ihanan ohjelman lopuksi. Kirkkosalin, seurakuntasalin ja muitakin tiloja täyttänyt juhlakansa sai mahtavan hengellisen tieto- ja kokemuspaketin klo 10.00 piispanmessulla alkaneessa ja 100-vuotisjuhlaan iltapäivällä päättyneessä juhlassa.

Tuiran seurakunnan kirkkoherra Niilo Pesonen kertoi, että 40.000 jäsenellään seurakunta on maamme suurimpia. Seurakunnan vanhin kirkko Tuiran kirkko on perustettu ensimmäisen maailmansodan aikana 1916. Epävakaissa oloissa kirkkohanketta vietiin eteenpäin ja se  toteutettiin. Kirkon alkuperäinen olemus on säilynyt nykyaikaan asti, ilmeni Tuiran seurakunnan pitkäaikaisen kirkkoherran teol. lis., rovasti Hannu Ojalehdon juhlaesitelmästä.

"Tuiran risti" tien näyttäjänä ja toivon antajana

Perjantaina alkaneissa kirkon juhlissa on ollut ohjelmaa kaikelle kansalle. On esitelty seurakuntaa valokuvin ja muisteltu Tuiran rukoushuoneen ja kirkon historiaa. Suuren huomion on saanut kaulakoru "Tuiran risti", joka on ehtinyt jo lukuisten tuiralaisten rinnoille ilmaisemaan kantajansa vakaumusta. 

Piispa Samuel Salmen tervehdyksen ydin tekikin kunniaa Tuiran seurakuntalaisista lähteneeseen hankkeeseen rohkeasti ilmaista kristillinen vakaumuksensa oman kirkon ristin kautta. Ev. lut.seurakuntamme ovat jo kauan noudattaneet kirkon palvelijain vanhaa tapaa astua juhlamessuun ristisaattueessa, jonka  kärjessä kulkee Kristuksen risti. Läpi kristikunnan historian yksityiset kansalaiset, kirkon ja valtion edustajat, sotapäälliköt ja yksityiset sotilaat ovat kantaneet ristitunnuksia, uskoneet niiden suojaan, turvaan ja voittoon. Suomen armeijan sotilaat ovat vannoneet sotilasvalansa Jumalan nimeen ja Suomen tuomarit, ministerit ym. vannovat virkavalansa kristillisen yhteiskunnan perinteisiin arvoihin nojaten. Oli paikallaan ja hyvin odotettua, että piispa Samuel Salmi Pohjois-Suomen pääkaupungissa rohkeasti kirkasti niin valakaavoihin kuin kansallisiin ja kristillisiin kulttuuriimme kuuluvia perusarvoja.  

Tämä rakas  maa on otsa hiessä työtä tehden ja Jumalaan luottaen raivattu ja rakennettu ja sitä on raskain uhrein vapautemme säilyttäen  sodissa puolustettu ja aina uudelleen entistä kukoistavammaksi rakennettu. Siksi on nyt aika sanoa, että perusarvojemme rassaaminen saa riittää. 

Kirkko ja valtio ovat jo lähes tuhat vuotta olleet suojakilpenämme. Niin tulee olla jatkossakin. Siitä kansan hallitsemat valtio ja kirkko pitävät jatkossakin huolen. Tavoitelkoot kirkkojen ristit edelleen kohti taivaita ylitse muiden, Kristuksen merkkinä ja länsimaisen kulttuurin voittaisina tunnuksina. Sillä vain tässä merkissä, historiansa tunnustavana ja sitä puolustavana,  on Eurooppa ja niin myös Suomi,  taas nouseva. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (40 kommenttia)

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Kylläpäs alkoi ahdistamaan tulevaisuus..

Eikö kuitenkin piispa ajaisi parhaiten kirkon kristillisten ja kirkonkin asiaa vaatimalla kirkon erottelua valtiosta? Se avaisi sen todellisen kannatuksen tien.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Mikä siinä ahdistaa? Piispa puolustaa ideologiaansa, sitä mihin uskoo ja mitä hän opettaa, sitä minkä varassa koko länsimainen kulttuuri seisoo. Jos hän ei puolustaisi, minkä varassa hän ja hänen laumansa elävät. Ketä se loukkaa, jos ihminen asiaansa puolustaa?

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Hyvä kysymys..muistan tuon tulevaisuudessa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Vastenmielistä ja vaarallista tällainen teokratian vaatiminen. En usko, että yksikään evlut. kirkon piispa tohtisi tällaista vaatia, vaan kyseessä ovat Kyllösen omat takapajuiset (ja minusta hyvin epäkristilliset ja syntiset) ylivaltahaaveet.

Kysymys: mikähän olisi uskonnottomien, uskonnon suhteen välinpitämättömien tai muiden uskontojen kannattajien asema Kyllösen onnelassa?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Esa Mäkinen, kertoisitko tarkemmin mitä SYNTI mielestäsi on ?

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Sotamiehen ei kannata ottaa kantaakseen kenraalin murheita.

Eiköhän se kaikkivaltias ja kaukaa viisas Jumala osaa hoitaa hommansa. Kunpa blogistillakin olisi edes sinapinsiemenen verran luottamusta Hänen johdatukseensa niin elämästään katoaisivat turhat huolet tulevaisuudestamme.

Käyttäjän TuomoGren kuva
Tuomo Gren

Hyvä hyvä! Tälläiset piispat ovat hyviä koska on vaikeaa nähdä miten eivät muka edusta kirkon kantaa. Pakottamalla ja muka-suojelemalla (aka tuhoamalla, tallaamalla ja viemällä ilon elämästä kerettiläisiltä) saadaan varmasti myötämielisimmäksi. Pakotetaan kaikki myös yhteislaulamaan Suvivirttä. Sillä varmasti saadaan kaikki vastahanka pois! Huutamalla että "taisteluun vääräuskoisia vastaan". Jess. Mitä seuraavaksi? Ihan sen vuoksi että uskovaiset taitavat ajaa uskonnottomuuteen ihmisiä tehokkaammin kuin mitä itse koskaan missään kykenisin? Olen kannustunut! Jatka samalla tielläsi, Piiska!

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Kristinuskon vastaisku ei taida vaatia vähempää kuin Jeesuksen uuden tulemisen. Muuten luonnollinen poistuma vaimentaa saarnamiehet. Vieraantuneet nuoremmat sukupolvet eivät perinteitä jatka.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Koska alkavat miekkakäännytykset? Ja miten ne käytännössä hoidetaan niiden osalta jotka pysyvät mieluummin omassa uskossaan/uskonnottomuudessaan?

Käyttäjän mjkrie kuva
Mika Riekki

Miekkakäännytykset ovat alkaneet jo aikaa sitten. Nyt ne vaan kohdistuvat pääasiassa Lähi-Idän kristittyihin ja pakanoihin. Kyllä kristinusko kuitenkin on se pienempi paha, jos näin pakanana pitäisi valita. Ja sitäpaitsi kristinusko on tuonut mukanaan melkoisesti hyvääkin, koulutus, lukutaito, moraalinen perusta ihmisten kanssakäymiselle jne. Käytännössä kirkko taisi vastata sosiaaliturvasta ennen kuin siitä tuli kunnan tehtävä.

Voiko samaa sanoa siitä kilpailevasta uskonnosta?

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

#35

Kaikki maailman valtauskonnot ovat tuoneet ja tänäkin päivänä tuovat niin hyvää kuin pahaakin. Ihmisethän sen uskonnon nimissä kuvittelevat tekevänsä kaikenlaista, laidasta laitaan.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Lähi-Idässä 'miekkalähetyksen' uhreista suurin osa on muita muslimeja - tämä on islamistisen terrorin keskeisin piitrre.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Ja Syyriassa venäläiset kristityt iskevät ilmasta siviilien niskaan. Niillä on siihen verikekkeriin oikein valtion, sen johtajan ja valtionkirkkonsa lupa, tuki ja valtuutus.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Putinilainen toiminta kommunistisen valtion uudelleenrakentamiseksi on kannatuksni ja hyväksymiseni ulkopuolella. Ammutut raketit ja pudotetut pommit tulevat aina lopulta omaan niskaan.

Käyttäjän mikkish kuva
Mikael Hernesniemi

Jos politiikkaa aletaan ajamaan uskonto edellä, ollaan vaarallisilla vesillä. Kuten olemme valtion ja kirkon osalta nähneet, yhteiskunnassa maallisen lain muuttaminen on lopulta helpompaa kuin ”pyhän kirjoituksen” sanelemaa lakia, kun se ei enää sovi kansan moraaliin. Eikä mikään uskonto ole ollut täysin ”rauhan uskonto” silloin, kun se on valjastettu mahdollisuudeksi vallan ja etujen ajamiseen - tulkintoja on yksinkertaisesti liikaa. Toki, ihmisillä silti pitää olla vapaus myös uskoa ilman kenenkään alentavia kommentteja.

Vaikka konflikteja on maailmassa on vielä useita ja nationalismi, ulkomaalaisvihamielisyys ja maahanmuuttovastaisuus on rajussa kasvussa, niin silti elämme keskimäärin rauhaisampaa aikaa kuin koskaan ennen. Sodissa kuolee vähemmän ihmisiä ja niitä on yhä harvemmin. Köyhyys ja väkivalta on vähentynyt, ihmiset ovat terveempiä ja elävät pidempään jne. Joidenkin mukaan vuosi 2015 oli ihmiskunnan paras vuosi ikinä. Mistä tämä johtuu, jos ihminen on pohjimmiltaan paha ja luopunut uskostaan?

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Mikael, emme enää eläne siinä Euroopan lintukodossa, jota yllä kuvaat ja jolle idealismille yhtynyt Eurooppa on 2. maailmansodan jälkeen rakennettu. Arabimaaima on hajonnut, arabien öljyase on loppuun käytetty. Globalisaatio on särkenyt jokseenkin kaikki rajat maailmasta. Islamilaisen kulttuurin vuoksi ihmisten lisääntyminen arabikulttuurien alueella kiihtyy. Kiina tavoittelee elintilan laajenemista. Venäjä havittelee kommunistisen suurvallan uudelleen pystyttämistä. Eurooppa on humanismissaan tullut yllätetyksi ja sen tavoitteet epädemokraattisen liittovaltion luomiseksi ja kansallisvaltioiden hävittämiseksi ovat joutuneet vastatuuleen. Kansojen tahdon mukaisesti Eurooppa on palaamassa turvallisiin kansallisvaltioihin. Kansallinen itsekkyys ja samalla turvallisuuden tavoittelu ovat vahvassa nousussa. Islamia seuraten länsimäissakin kansallisissa kulttuureissa kaivetaan esiin ne aseet, joilla kansallisvaltiot ovat ennenkin puolustautuneet ja sen kautta pelastuneet. Islamilainen terrorismi on vapaalle lännelle niin paha vastustaja, että se voidaan lyödä vain sen omin asein. Siksi Lähi-idässä soditaan. Jotta Euroopan manner ei joutuisi sotatantereeksi, on maanosamme - ja Suomen omalta osaltaan - tehtävä ennalta kaikki mahdollinen. Keskeisin tehtävä on maahanmuuton pysäyttäminen. Vierasta ainesta on vastaanotettava enintään se määrä, mikä pystytään kohtuudella sulattamaan. Suomessa tämä kohtuuden raja on viime vuonna rankasti ylitetty.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Kannatan kirkon ja valtio erottamista. Tietenkään yhteiskuntaa ei voi rakentaa ilman uskoa jumalaan.

Valtion tulisi suojella myös klassista kristinuskoa tunnustavien uskonnon vapautta eikä pelkästään muiden. Ateismi johtaa poikkeuksetta joko hirmuvaltaan tai anarkiaan.

Mitä sitten tähän piispaan ja hänen edustamaansa kirkkoon tulee, se on nimiluterilainen kirkko, jonka julkinen opetus jopa kristinuskon perusteista on hyvin epäselvää ja osin hereettistä.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Kyllä Suomen ev. lut. kirkko kirkosta menee edelleen. Kirkon ylimmät johdon puheet kirkostamme ja sen suhteesta maahanmuuttoon ovat monesta kuten minustakin tuntuneet perin vierailta. Siksi Oulun piispan kanta virkisti ja antoi lohtua ja uskoakseni vastasi runsaslukuisen kirkkokansan odotuksiin. Pohjois-Suomi on kantanut raskaan taakan kansamme vapauden, kodin, uskonnon ja isänmaan puolustamisessa, ettei siihen uppoa Suomen kirkon johdon ylen vapamielinen julistus. Käänne on tarpeen ja uskoakseni se on vankasti menossa.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

En ole havainnut kenenkään arvoisista kommentoijistani puuttuneen piispan mainitseiin tärkeisiin asioihin, dekristianisaatioon, monikulttuurisuuteen, sotilasvalaan ja tuomarinvalaan.
Dekristianisaatioon ei googlestakaan löydy suomalaista vastinetta, eräs gradu Tampereen yliopistossa näyttää sitä sivuavan käsitellessään Ranskan vallankumouksen aikaista valtiomiestä - pikemminkin terroristia ja pyöveliä - Robespierreä, joka oli jakobinisti ja mm. kirkon alasajaja.
Nyt on jo vuosikymmeniä ollut Suomessakin pyrkimys ajaa kirkko alas, karkottaa se yhteiskunnasta saamalla kirkon jäsenet eroamaan kirkosta. Siinä on varsin hyvin onnistuttu - kirkon mitenkään puuttumatta asiaan, vaikka tuskin mikään varsinainen ay-järjestö olisi nurkumatta sallinut ventovieraiden yllyttävän eroamaan siitä. Papisto, piispat ja arkkipiispa eivät ole lainkaan puuttuneet asiaan, vaikka kirkonmiesten ja naisten leipäpuuta sahataan ventovieraiden toimesta.
Monikulttuurisuus liittyy samalla tavalla kirkon ja kristinuskon alasajoon. Kun kirkko on kattanut siipeinsä suojaan vielä parikymmentä vuota sitten 90 prosenttia, sitten 80 ja nyt jo senkin alle kansalaisistamme, kirkko ei ole julkisesti pyrkinyt kohentamaan kattavuuttaan. Koulusta on ajettu kristillysyyttä ulos, mutta siihenkään kirkon johto ei ole puuttunut - antaa mennä vaan! Uskomatonta.
Kun Ylen ohjenuoraksi asetettiin "monikulttuurisuuden" ajaminen, veronmaksajien palkolliset tarttuivat siihen kopolla kourin. Jälki on ollut hirmuista. En ole havainnut kirkon enkä yleläistenkään pohtineen mitä tilalle. Kun jotain otetaan pois, jää tyhjiö, joka ateistienkin mukaan täyttyy. Mikä sen on täyttänyt? Islam. Onko islam parempi kuin se mitä poistettiin? Mielestäni ei. Oulun piispa uskalsi mainita tästä, arkkipiispa ei.
Sitten sotilasvala ja tuomarivala. Sotilasvalan ja tuomarinvalan nykyistä kaavaa en sanatarkasti tiedä, mutta uskon niihin edelleen kuuluvan samat elementit kuin sotilasvalaan.
30.7.1960 vannomani sotilasvala alkaa näin:
"Minä N.N. lupaan ja vannon kaikkivaltiaan, kaikkitietävän Jumalan kautta olevani Suomen valtakunnan lailliselle esivallalle kuuliainen ja uskollinen. Minä tahdon laillista esivaltaa rehellisesti ja uskollisesti palvella sekä sen ja Suomen valtakunnan hyötyä ja parasta kaikin tavoin etsiä ja edistää ja pahalta suojata.
Laillisen esivallan ja Suomen valtakunnan vihollisia, sekä sisäisiä että ulkonaisia, minä tahdon hengellä ja verellä, rauhan ja sodan aikana, maalla ja merellä, kaikkialla ja kaikissa tilaisuuksissa, minne minut määrätään, miehuullisesti ja urhoollisesti vastustaa. Jos havaitsen tai saan tietää jotakin olevan tekeillä maan laillisen esivallan kukistamiseksi taikka maan valtiosäännön tai laillisen yhteiskuntajärjestyksen kumoamiseksi tai tuhoamiseksi, tahdon sen viipymättä ilmaista ja tiedoksi saattaa."
Vielä seuraa valassa lupauksia oman joukko-osaston ja lipun puolustamisesta, käskyjen noudattamisesta, kieltäytymisestä kaikenlaisen omanedun tavoittelusta sukulaisuuden tms. muodossa. Lopuksi sanotaan:
"Kaiken tämän minä lupaan kunniani ja omantuntoni kautta uskollisesti täyttää, niin totta kuin Jumala minua auttakoon ruumiin ja hengen puolesta."
Jos tämä vala tai vakuutus, joka sekin nykyään sallitaan, romutetaan, avataan ovet itsenäisen suomalaisen yhteiskuntajärjestyksen ja valtiomuodon romuttamiselle ja maamme sotilaalliselle puolustukselle. Oulun piispa uskalsi tarttua todella isoihin asioihin. Uskallatko sinä?

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen

Voitko kommentoida kohtia 64 ja 65.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Kyllä voin. En ole teologi, mutta maallikkonakin rohkenen vastata Raamatun valossa.
1. Jumalan pelastussuunnitelma. Se avautuu kyllä ihan Googlessakin. Mutta sanon tässä mielestäni oleellisen. Pelastussuunnitelma on Paavalin evankeliumin kehys. Suunnitelma on Jumala Isän laatima, ja keskeisin osuuus siinä on Pojalla, Kristuksella. Tätä suunnitelmaa Paavali on täydellisimmin kuvaillut Efesolais- ja Kolossalaiskirjeissään. Efesolaiskirjeessä hän kirjoittaa:
Hän (Jumala) on ilmaissut tahtonsa salaisuuden, sen Kristusta koskevan suunnitelman, jonka hän on nähnyt hyväksi tehdä ja joka oli määräajan tullessa toteutuva: hän on yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaiken, mitä on taivaassa ja maan päällä. (Ef. 1: 9-10.
Ymmärrykseni mukaan Jumala loi ihmisen. Syntiinlankeemus johti karkottamiseen paratiisista. Vanhan testamentin profeetat ennustivat, että on tuleva Messias, Vapahtaja, joka pelastaa ihmiskunnan synneistään. Profetiat toteutuivat ja Jeesus syntyi, eli ja kuoli ristillä ihmisten synnit sovittaen. Ei tarvittu enää eläinuhreja syntien sovittamiseksi. Jeesus opetti elämään oikein ja lupasi kuoleman jälkeen pelastuksen, ilon taivaassa niille, jotka tnnustavat syntinsä ja Jeesuksen kuoleman puolesta saavat armosta häneen uskoen syntinsä anteeksi. Tämä uuden testamentin aika päättyy lopulta maailmanajan loppumiseen, Kristuksen toiseen tulemiseen ja uskovien siirtymisen taivaaseen. Tätä edeltää suuri lopputaisteu pahan ja hyvän välillä. Paha voitetaan. Kristus on voittaja. - Jumalan pelastussuunnitelma antaa järjellisen selityksen kaikelle olevaiselle, jolle näin tulee tarkoitus. Niin yksilön, kansan kuin koko ihmiskunnan tasolla. Kristillisessä humanismissa korostetaan ihmiskunnan kasvua kohti korkeampaa päämäärää, korkeampaa ihmisyyttä. Kansojen osana on viedä tätä kehitystä eteenäin. Länsimainen kristillinen kulttuuri edustaa perinteisesti tätä kristillistä näkemystä, jossa soisin aktiivisesti pysyttävä lankeamatta takaisin alemmalle kehitystasolle.
2. Jumalan olemassaolo. Tässä nojaudun ev.lut.kirkon opettajaan Martti Lutheriin ja Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Vähä Katekismukseen (1997, 36). Miten Jumala ilmoittaa itsensä? Vastaus: Jumala kohtaa meidät luonnossa, elämämme kohtaloissa ja kansojen vaiheissa. Hän puhuu meille omassatunnossamme. Mutta erityisesti Jumala ilmaisee itsensä meille Pyhässä Raamatussa ja Vapahtajassamme Jeesuksessa Kristuksessa.
Taivaat julistavat Jumalan kunniaa, taivaansakansi kertoo hänen teoistaan. Ps. 19:2.
Kertomus Joosefista. Moos. 37, 39-45.
Hän on säätänyt kansoille määräajat ja asuma-alueiden rajat, jotta ihmiset etsisivät Jumalaa. Ap.t. 17:26-27.
Monet kerrat ja monin tavoin Jumala muinoin puhui isillemme profeettain suulla, mutta näinä viimeisinä aikoina Hän on puhunut meille Pojassaan, joka on Jumalan sädehtivät kirkkaus, hänen olemuksensa kuva. Hepr. 1:1-3.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen Vastaus kommenttiin #69

Mihinkähän minä sitä pelaastussuunnitelmaa tarvitsen. Kun minusta aika jättää, niin tuhkat ripotellaan mökkirantaan. Se on sitten meikeläisen tarun loppu. Ei siitä pelasta mikään.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #71

Raimo, etkö ole murheellinen kun koet elämäsi loppuratkaisultaan tarkoituksettomaksi. Miksi kadehdit niitä jotka uskovat pelastussuunnitelmaan? Kysellessäsi ehkä epäilet näkemyksesi sisällöttömyyttä. Mitäpä jos alat syventyä asiaan, niin saattaa avautua aivan uusi sisältö, tarkoitus.
Eräs tuntemani kommunistijohtaja vakuutti läpi elämänsä sosialismin sitä iskulausetta, että mihin ihminen kaatuu, siihen hän maatuu. Vanhana miehenä ottaessaan vastaan kunnan onnittelulähetystön, kunnan puhuja viittasi juhlakalun ja onnittelijain erilaiseen elämänkatsomukseen. Juhlakalu närkästyi ja vastasi, että hän olemässään lukenut enemmän Raamattua kuin yksikään teistä. Lähiomainen arveli juhlittavan puhuvan totta. Poliittinen aate oli vallan toinen kuin ihmisen sielun maailma. Hän uskoi lopulliseen voittoon.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen Vastaus kommenttiin #72

Kyllä se Matti on niin, että kaikki päättyy kuolemaan. On aivan turha kuvitella mitään muuta. Niin se tulee käymään sinullekin, vaikka kuinka käyt kirkossa ja uskot kaikenmaailman uskonhöpötyksiin.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #73

En ole koskaan uskonut enkä uskotellut, etten kuolisi. Mutta en ole koskaan epäillyt etteikö olisi kuolemanjälkeistä elämää. Tämä iäisyysnäkökulma antaa elämälle tarkoituksen, suunnan ja päämäärän sekä vaikutuksen jokapäiväiseen elämään.

Käyttäjän RaimoTossavainen kuva
Raimo Tossavainen Vastaus kommenttiin #74

Voi hyvä mies, miten sitä elämää on jos on kuollut. Ja missähän se elämä sitten jatkuu. Iankaikkinen elä, siis miljoonia vuosia, mitä sinä sillä aikaa puuhastelet. Eiköhän ole pikkuisen lievästi sanottuna huu haata.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #75

Tämä nyt on uskon asia, joten lienee tarpeetonsa kanssasi asiasta keskustella, varsinkin kun havaitsin taustojesi selvityksessä ilmoittaneesi, että olet ateisti. Kunnioitan vakaumustasi ja uskoasi. Ole onnellinen.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #74

"Ammennuspyörä putoaa kaivoon, kultamalja särkyy ja hopealankan katkeaa,tomu palajaa maahan, josta se on tullutkin ja sielu palaa Jumalan tykö, jonka Se on antanutkin": (Saarnaajan kirja)

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #94

Sinne sielu palaa mistä on lähtenytkin. Ateistikaan ei jää välille.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #69

"Jeesus syntyi, eli ja kuoli ristillä ihmisten synnit sovittaen. Ei tarvittu enää eläinuhreja syntien sovittamiseksi"

Jeesukselle tästä suuri kiitos. Tekis meinaan kipiää jos joutus leikkaan oman koiransa kurkun auki ja valuttamaan sen veret pitkin seiniä että sais omat syntinsä anteeksi herra jumalalta ;)

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #77

Olet melko mauton mies. Lienet ollut liian kauan ylösalaisin.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #77

Juha Makkonen taisi osua ehkä ajattelemattaan hyvin tärkeään asiaan, uhrieläinten teurastukseen. Vanhan ja uuden liiton suurin ero on juuri uhrissa. Vanhan liiton aikana uhrattiin eläimiä ja monissa uskonnoissa jopa ihmisiä jumalien miellyttämiseksi. Jeesus Kristus, Jumalan poika, Jumalan tahdon mukaisesti uhrattiin ihmiskunnan puolesta. Hän antoi ruumiinsa ja verensä häneen uskovien ihmisten syntien sovittamiseksi. Eläinuhreja ei enää tarvita.Kristuksen sovitusuhri otetaan vastaan Herran Pyhässä Ehtoollisessa.
Tämä yllä kosketellun Jumalan pelastussuunnitelman mukainen uhri merkitsi valtavaa edistystä ihmiskunnan kehityksessä kohta humaanimpaa maailmaa. Jeesus opettaa väkivallasta ja kostosta kieltäytymistä ja lähimmäisen kohtelemista siten kuin itseään toivoisi kohdeltavan.
Tänään juutalaisuudessa ja islamissa uhrataan edelleen eläimiä hyvin raa´alla tavalla: uhrieläimen uhriveri lasketaan tainnuttamattomasta eläimestä. Islamissa eläimen pää käännetään kohti Mekkaa ja eläimen valtimot avataan. Se on julmaa kidutusta ja viattoman eläimen asettamista uskonnon välineeksi. Suomessakin on tämä halal -teurastus eduskunnan päätöksellä sallittu uskonnollisessa rituaalissa. Lain mukaan vaaditaan että rituaaliteurastusta seuraa valvoja, jotta valtimo avataan kun eläin tainnutetaan. Kuinkahan kattavasti valvonta toimii?
Halal-teurastuksella on valtavat vaikutukset kulttuuriin ja erityisesti ruokakulttuuriin. Veren kanssa vehtaaminen raaistaa ihmistä ja kulttuuri on sen mukaista. Isisin terrorismi merkitsee käytännössä ihmisuhrien käyttöä edelleen. Pommittaja uhraa itsensä ja "vihollisensa" - usein täysin viattomat ihmiset - julmalle jumalalleen. On hyvin outoa, että esim. Suomen kirkon johto alistuu tämän julman uskonnon edessä. Näin tehdessään se kieltää Kristuksen ja palauttaa suomalaisen kristillis-humaanisen kulttuurin barbarismin aikaan.
Islamin leviäminen Suomessa on siksi pysäytettävä. Kristuksen ristin kirkastaminen sen pysäyttää.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #80

"Halal-teurastuksella on valtavat vaikutukset kulttuuriin ja erityisesti ruokakulttuuriin. Veren kanssa vehtaaminen raaistaa ihmistä ja kulttuuri on sen mukaista"
..........

Johdonmukaisuuden nimissä sinun pitäisi tuomita myös oma jumalasi koska myös hän vaati eläinuhreja sekä juutalaiset jotka yhä käyttävät samaa tapaa teurastaa eläimet kuin tuomitsemasi muslimit.

Mutta ymmärrän kyllä että uskovaisena et voi tuomita omiasi samasta asiasta kuin muita.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #81

Esikristillisen ajan paimentolaiskulttuureissa, joihin Mooseksen ajan juutalaisuuskin arabikulttuurien tavoin kuului, uhrattiin jumalille veriuhreja. Jumalan pelastussuunnitelman mukaisesti Jeesus Kristus on kulttuurien jakaja. Israelin kansa sai ennustetun Messiaan ja Vapahtajan. Uhrikuolemallaan hän sovitti synnit kaikilta jotka häneen uskovat. Hänestä alkoi uusi aika. Kristityn synnit on sovitettu, veriuhreja ei enää tarvita. Kaksi vuosituhatta on eletty Uuden Testamentin aikaa. Alkoi kokonaan uusi ajanlasku. Niin merkittävä mies oli Jeesus Kristus.
Ja tässä on se ero kristittyjen ja juutalaisten ynnä muhamettilaisten välillä. Juutalaiset ja muhamettilaiset tarvitsevat veriuhreja verenhimoiselle jumalalleen, koska eivät tunnusta Kristusta. Kristityt eivät veriuhreja tarvitse. Älä siis tapa koiraasi syntiesi tähden. Se on tarpeetonta, koska Jeesus on syntisi jo sovittanut. Sinun tarvitsee vain uskoa Häneen niin asia hoituu ja saat elää onnellisena koirasi kanssa.
Ei minun tarvitse "salata" tai kieltää Vanhan Testamentin ajan juutalaisten veriuhreja. Mutta on väärin syyllistää tuhansien vuosien takaisia ihmisten uskonnollisia ja kulttuuriin liittyviä tapoja. Ei ole oikein mitata tuhansien vuosien aikaisia tapoja oman ajan tapoihimme. On mitattava sillä mitalla joka kulloinkin on käytössä.
Mutta se on outoa, että islamia suosimalla palaisimme Suomessa asteittain paimentolalaiskultuuriin, eläinrääkkäykseen, veriuhreihin ja naisen alistamiseen. En hyväksy. Mennään eteen- eikä taaksepäin!

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #83

" Mutta on väärin syyllistää tuhansien vuosien takaisia ihmisten uskonnollisia ja kulttuuriin liittyviä tapoja"
..........

Ne eläinuhrit olivat sinun palvomasi jumalan vaatima tapa mutta kukapas sitä nyt omaa jumalaansa moittisi.

Ja mitä tulee sinun motiiviisi kirjoittaa täällä juttujasi niin se lienee islamfobian levittäminen.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #86

Jumalan kymmen käskyn ensimmäinen käsky: Minä olen Herra, sinun jumalasi. Älä pidä muita jumalia. Mitä se on? Meidän tulee yli kaiken peljätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua yksin häneen. (Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Katekismus. Suomen kirkon sisälähetyseura 1997.
Kristityn Jumala ei vaadi veriuhreja, ei itsensä eikä toisten tappamista. Toisin kuin joidenkin pakanauskontojen jumalat kristityn Jumala viidennessä käskyssä kieltää tappamisen.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #87

"Kristityn Jumala ei vaadi veriuhreja"
......

Puhuinkin menneessä aikamuodossa. Mutta taidat vaan hävetä sitä kuinka jumalasi on aikaisemmin käyttäytynyt ;)

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #90

Elämme Uuden Testamentin aikaa. Kristus on sovittanyt syntimme, veriuhreja ei tarvita.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Olisihan se piispan puheen kommentointi mahdollista, jos vain se puhe olisi jossain luettavana. Sitä ei ole hiippakunnan nettisivuilla. En osta sinun ääritulkintaasi siitä. En nimittäin mitenkään usko, että yksikään piispa olisi mitään tuollaista kiilusilmäistä uskonsotaa julistamassa.

Kiihkeimmät uskovaiset, jotka haluaisivat pakottaen määrätä muiden elosta ja olosta entisajan malliin ovat näköjään kehittäneet dekristianisaatio- käsitteen kuvaamaan nyrpeyttään sitä kohtaan, mitä valtavirran kielenkäytössä nimitetään sekularisaatioksi, maallistumiseksi.

Kristinuskolla, eikä sen kummemmin millään muillakaan uskonnoilla ole mitään oikeutta vetää ihmisiä ja kokonaisia kansoja takaisin tietämättömyyden, sorron, mielivallan ja taikauskon pimeyteen.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Olisinpa piispan puheen ottanut minäkin kirjallisena, mutta tavallisena seurakuntalaisena kuuntelin sitä kirkon penkissä. Mediaa ei siellä luultavastikaan ollut. Olen toki työni vuoksi paljon joutunut referoimaan pidettyjä puheita ja kohtalaisesti siitä selviytynyt. Piispa piti aamupäivällä kaavanmukaisen piispanmessun, jossa ei ole mahdollisuutta kovin merkittäviin linjanvetoihin. Mutta iltapäivällä klo 13 alkaneessa 100-vuotisjuhlassa oli ohjelman lopulle merkitty "Tervehdyssanat piispa Samuel Salmi." Tässä, lyheýessä tervehdyksessä nuo mainitsemani kannanotot tai viittaukset tai asioiden ylösnostot tulivat. Piispa puhuu nopeasti ja nopeassa tempossa nämä asiat mainittiin tai todettiin. Muistilappunani toimineeseen ohjelmalehtiseen raapustin nuo kohdat joita kirjoituksessani käytin. Kaikesta ylitse muiden nousi lause: "Nostakaa Kristuksen risti korkealle."
Esa Mäkinen voi toisten tavoin lukea kirjoituksestani kohdat, joissa ilmaisen mikä on piispan lausumiin näkemyksiin pohjautuvaa. Tarkkoja sitaatteja en käyttänyt, koska niitä en sanatarkasti ehtinyt kirjoittaa. Kirkkokansalle kyllä aina jää mielikuva siitä mitä puhuja sanoi. Ellei jää, on joko kuulijassa, puhujassa tai molemmissa vikaa. Valtasosa tekstistni on omaani, sen jokainen voi lukea. Minun kirjoituksenihan se on, ei kenenkään toisen.
Lopuksi vieroksun Esa Mäkisen loppulausetta, jossa hän yrittää riistää ev.lut. kirkolta oikeuden puhua seurakuntalaisilleen siten kuin kirkon edustaja hyväksi näkee. Kirkkomme julkista polkemista on jatkunut niin kauan, että on jo korkea aika siihen kirkon itsensä vastata. On merkillistä demokratiaa se, että kirkkoon kuulumattomat ankarimmin sättivät kirkkoa. Tulkitsen kuitenkin Mäkisenkin puheet miellyttäväksi kiinnostuksen osoitukseksi Jumalaa ja hänen kirkkoaan kohtaan. Pahinta on, jos ihmiset ovat penseitä. Kiitos Esa Mäkinen aktivisuudestasi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset