Matti Kyllönen

Kansanvalta toimii: ryöstetty valta kansalle takaisin

USA:n uuden presidentin Donald Trumpin valtaannousu 20.1.2017 mielestäni aloittaa uuden aikakauden läntisessä maailmassa. Vanha poliittinen valtaeliitti epäkansanvaltaisine kuiskuttelijoineen ja lobbareineen sysätään syrjään ja tavallinen kansa, kaiken maksajat, saavat työnsä ja poliittisen valtansa takaisin. Amerikka ensin, sitten muu maailma.

Amerikka ensin, Amerikka ensin. Tämä oli Trumpin toisto niin vaalitaistelussaan kuin virkaanastujaispuheessaankin. Amerikka on hänelle sama kuin USA. Kotimaasta muihin maihin viety työ palautetaan kotiin. USA:n rajat turvataan, oman maan sisäinen ja ulkoinen turvallisuus taataan. Islamilainen terrorismi kukistetaan. Puolustusvoimat ja muut turvallisuuselimet, puolueet ja media toimivat lähtökohtanaan oman maan ja kansan etu.

Presidentti Trumpin mielestä USA on tuhlannut varojaan muiden maiden ja maanosien turvallisuuden puolesta. Hän ei sanonut, että USA vetäytyy sotilaallisista sitoutumuksistaan, mutta edellyttää, että kukin valtio vastaa omista kustannuksistaan. Euroopan Nato-jäsenille tämä on tarpeellinen viesti.

Miten presidentin puhe on Suomessa otettu vastaan? Valtamedia, Yle keulassa, hoiti maailman suurimman ja mahtavimman valtion vallanvaihdoksen ala-arvoisesti. Veronmaksajien ei sallittu kuunnella ennen virkavaloja puhuttuja puheita, vaan omahyväiset ”toimittajat” puhuivat koko ajan päälle. Ylen palkollisten omat USA:n vastaiset mielipiteet olivat tärkeämmät välitettäviksi kuin juhlaseremoniaan kuuluvien kirkkojen edustajien viralliset sanomat. Yle on häpeätahra suomalaisessa viestinnässä. Taannoisen presidentin Tarja Halosen linjaa apinoiden Yle särkee ulkopoliittisia ikkunoita ja likaa Suomen julkikuvaa. Kun halutaan katsojille tarjota tällainen arvokas ohjelmanumero, niin tarjottakoon se suomalaisille amerikkalaisia juhlatapoja valottaen ja kunnioittaen.

Ylen Ykkösaamussa tänään toimittaja Seija Raution haastattelemaa East Officen hallituksen puheenjohtajan Esko Ahon haastattelua oli ilo seurata. Esko Aho avasi Trumpin puhetta avarakatsesesti. Hän kykeni antamaan Trumpin näkemyksille maailmanlaajuisen merkityksen, joka on se, että kansalliset vastuut kasvavat. Mieluista oli kuulla Ahon kanta nykyisestä ”demokratiamenosta”, jota länsimaissa yleisesti harjoitetaan, että vähemmistöt koettavat yksin ja yhdessä kaapata vallan enemmistöltä. Tämä koskee nimenomaan mediaa, joista Yle on keskeinen värillisen vähemmistövallan tyrkyttäjä. Aho korosti, että Trump on saanut valtansa laillisesti ja seurauksena aikaisemmin harjoitetusta muun muassa Obaman politiikasta.

Ahon haastattelussa tuli valotetuksi myös Esko Ahon työnantajapankin kahtalainen asema venäläisen ja länsimaiden pankkimaaston keskikohdassa. Aho piti tiukasti kiinni siitä EU:n periaatteesta, ettei Venäjä-pakotteita poisteta ellei Minskin sopimus etene. Ahon mielestä ei ole syytä pelätä, että presidentti Trump liittoutuisi Venäjän kanssa Euroopan vahingoksi. Tähän en minäkään usko. Pikemminkin uskon Trumpin tekevän Putinille sellaisen ehdotuksen – esim.yhteiset toimet Kiinaa vastaan –, jota Putin ei voi hyväksyä ja niin voi USA:n ja Euroopan ja Naton yhteistyö jatkua.

Trumpin valtaantulo on seurausta harjoitetusta Obaman, valtaeliitin ja valtamedian harjoittamasta suvaitsevaisuuspolitiikasta. Obama sai Nobelin rauhanpalkinnon syyttä ja jäi sen vangiksi. Hänellä ei ollut voimaa ja ehkei haluakaan pysäyttää Isisiä eikä eteläisten alueiden ihmisten maahantunkeutumista USA:han ja Eurooppaan. Obama ajoi myös taitavasti ”monikulttuurisuuspolitiikkaa”, joka työnsi värillistä väestöä ja sen myötä islamia USA:han ja Eurooppaan. Kun USA oli Syyriassa ym. veltto toimija, USA teki Obaman aikana tilaa Venäjän työntymiselle arabimaihin.

Trumpin asiaksi jää siivota Obaman jälkiä. Johtopäätös vallanvaihdoksesta on, että Trumpin valinneet haluavat USA:n vetäytyvän maailmalta, kuten tapahtui ensimmäisen maailmansodan jälkeen.

Todennäköistä kuitenkin lienee, että USA vedetään ennen pitkää suojelemaan Eurooppaa, kuten jo kahdessa maailmansodassa on käynyt.

Tunnustan iloitsevani D. Trumpin voitosta. Tämä on kansojen voitto myös Euroopassa. Työ Eurooppaan, työ Suomeen. Minkään sortin pienryhmille ei tule antaa määräävää osaa maassamme. Lusmuilulle ja siivellä elämiselle maassamme on pantava tiukat rajat ja ehdot. Kaikessa Suomi ensin. Ylen ja muun valtamedian julkinen vyörytys oman kansan hävittämiseksi on lopettettava. Suomalaiset hallitsevat Suomea, eikä mikään julkimoeliitti muukalaisilla ratsastaen ja ratsastuskulut suomalaisella kunnon enemmistöllä maksattaen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (158 kommenttia)

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

"Obama ajoi myös taitavasti ”monikulttuurisuuspolitiikkaa”, joka työnsi värillistä väestöä ja sen myötä islamia USA:han ja Eurooppaan. "

Vai että ihan työnsi värillistä väestöä... Olet ilmeisen tietämätön siitä, että monikulttuurisuus on ihan vakiintunutta arkipäivää Yhdysvalloissa ja islaminuskoisetkin ovat olleet osa sitä jo vaikka kuinka kauan.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Ei kai sitä aitaa Meksikon rajalle tarpeettomasti rakenneta, jos "monikulttuurisuudesta" riemuittaisiin.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Ei se varmaan ihan turhaa ollut se 1930-luvun natsipropaganda juutalaisiakaan vastaan. Kuka nyt leirejä perustaisi, jos die ewige Judesta riemuittaisiin...

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #6

Mitä natsien toimilla 1930-luvulla on Trumpin puheen kanssa tekemistä?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #10

Kyseessä on kommentti sinun ajatuskulkuusi. Kansalliskonservatiivinen oikeisto on jo pitkään rakennellut siirtolaisista kauhu- ja viholliskuvia työkalukseen kansan kiihottamisessa. Siinä mielessä kehitys ja poliittinen temppuilu on samaa kuin natsien ajan Saksassa.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #18

Mikähän porukka tässä maassa ja Euroopassa yleensäkin kansoja kiihottavat? Kyllä kiivainta työtä tekevät "monikulttuurisuuden" ajajat. He eivät sallisi oleskeluoikeuttakaan omassa maassaan niille, jotka muukalaisten ja kuvaitsevaikkojen viulut maksavat ja haluvat oman kansanenemmistön oikeuksia puolustaa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #30

On kyllä melkoista tämä sinun rasistis-seniilinen sekoilusi. Löytyykö edes yhtä esimerkkiä jostakin, joka olisi joidenkin oleskeluoikeutta omassa maassa ollut kieltämässä? Mitä mahtavat olla kuvaitsevaikot?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #76

Onkos opettaja Mäkinen lukenut lääketiedettäkin ja pelkän ijänperusteellako Mäkisen lääketieeellisellä kokemuksella henkilö määritellään seniiliksi?
Toivottavasti Mäkinen perustelee diagnoosinsa.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #76

"Rasistis-seniilinen sekoilu". Todella suvaitsevaista puhetta muistaakseni opettajaksi ilmoittatuneelta.Kanssasi on ilo ja kunnia "keskustella". "Kommenttisi" todellakin vievät keskustelua eteenpäin.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #10

Ainakin sen verran.että Hitlerin ja Trumpin menneisyydessä on yksi merkittävä yhtäläisyys.He eivät koskaan saavuttaneet sitä mitä he eniten janosivat.Esiintyvien taiteilijoiden arvostusta.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #25

Jos ei taiteilijana menesty, voi toki laillisin keinoin laillisia ammatteja harrastaa ja harjoittaa. Kumpikin mainitut pääsivät laillisin keinoin, vaalien kautta, valtaan. Toinen ei tosin enää muistanut uusia vaaleja järjestää, järjestääkö toinen, se nähdään aikanaan.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #31

Mitä on järjestetyt vaalit englanniksi?

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #34

Saivartelija voi itse itselleen vastata.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #80

Trumpin mukaan "Rigged election"

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #10

Trumpin räväkänoloista ja populistishenkistä virkaanastujaispuhetta on kieltämättä luettu myös ns. pirunraamattusilmälasien läpi. Edellyttäisin ainakin Yleisradion kutsumilta USA-asiantuntijoilta kohtuullista empatiaa ja toleranssia myös mertentakaisia puhekoodeja kohtaan. USA:n kulttuurihistoriaa tuntevat eivät yleensä ole pitäneet mitenkään "väkivaltaisena" tai muuten sopimattomana kielikuvana (B. Heiskanen) viitata siihen, että kaikkien kansalaisten vuotama veri ihonväriin katsomatta on samanväristä. Pikemminkin juuri nuo sanat kuulostavat tyylikkään sovinnollisilta ja rauhantahtoisilta juhlapuheessa yhtä hyvin myös Obaman ja Clintonien kuin muidenkin presidenttien suusta kuin alkuperäisenkin lausujansa:

'We are all different... We are different races, nationalities, and ethnic groups... we are all Americans. Yes, we fuss, we have differences of opinions, but we are all Americans... we all bleed red. We are humankind. These are the bonds that unite us…bond us…make us better beings.' - James M. Robinson

Ks. Trump-raivo överiksi: B-asiantuntija esitti itseään tyhmempää YleTV1:ssä http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229871-t...

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #127

Siinä on se amerikkalaisuuden ydin. Suvaitseva. Ei mitään rasismiin viittaavaakaan.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Trumpin suunnitelmalla on kääntöpuolensa.

The worker shortage facing America's farmers

http://money.cnn.com/2016/09/29/news/economy/ameri...

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #7

Niin oli Obmankin puheilla ja toimilla. Nyt tuli niistä palaute.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #11

Obama sentään hallitsee äidinkielensä ja osasi varmasti jo koulupoikana skaalata Yhdysvaltain perustuslain artiklojen lukumäärän.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #26

Hyvinhän tuo puhuu, lukeakin osaa ja hallinnee ynnäpäänkin, kun on menestynyt ja saanut kansalta äänet ihan suurvallan presidentiksi asti.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #32

Oletko lukenut yhtään transcriptiä Trumpin esiintymisistä.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Muurin rakentaminen pikkuisen hirvittää, sillä sellaisista muureista on ollut huonoja kokemuksia. Ehkäpä tulevaisuudessa joku pitää kuuluisan puheen Meksikon muurin luona:

"Mr Trump, open this gate. Mr Trump, tear down this wall!"

(Reaganin puhetta Berliinissä mukaillen)

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #9

Muurien rakentaminen tulee tarpeeseen. Kiina rakensi muurinsa ja se on toiminut aikanaan ja edelleenkin. Rooma rakensi muurit idästä tulevia muukalaisia vastaan, eikä muuri huono idea ollut: valtakunta kesti tuhat vuotta. Roomalla oli muurinsa Britanniassa, hyvin sekin suojasi. Kaupungit ja kylät rakensivat tuhansia vuosia sitten muurit ympärilleen ja ovat sitä jatkaneet kansallisvaltioiden aikoihin asti. Muinaissuomalaisilla oli mäkilinnansa ja sittemmin kivilinnoituksensa. Suomen valtio rakensi 1940-41 Salpa-linjan läpi Suomen. Turhaanko? Ei. Israel on rakentanut muurin islamisteja vastaan. Hyvin suojaa. Arvelen, että muurit tulevat yhä ajankohtaisemmiksi juuri islamin terrorin vuoksi.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas Vastaus kommenttiin #12

Ollakseen tehokas muuria pitää puolustaa. Voit kysyä vaikka Espanjalta (Ceuta & Mellila) miten helppoa se on. Ilman että ampuu kovilla.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #14

Sivistysvaltiot rakentavat muureja/rajavallejaan ym. ja puolustavat rajojaan yleensä kulttuuritasoltaan alempia ns. barbaarikansoja vastaan. Sivistysvaltio ei ns. rauhan oloissa voi ampua laittomasti rajojaan ylittäviä (paitsi esim. DDR mutta sehän ei ollut sivistysvaltio vaan kommunistinen diktatuuri). Siksi aita, muuri tms. saattaa olla sivistynyt ja inhimillinen tapa suojautua laittomasti maahan tunkeutujilta. Näin on Israel tehnyt ja muuri on hyvin toiminut. Israelin ja arabien väliset suhteet ovat vankka osoitus siitä, ettei islam sopeudu rinnakkaiseloon korkeakulttuurisen valtion kanssa. Puheet kotouttamisesta ovat osalle joukosta hyödyttömiä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #12

Miehellä on tutkinto historiasta, mutta puhelee noin lapsellisia muurien toimivuudesta.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #19

Nokittelematta ja henkilöön menemättä voin käsitykseni perustella. Eivät muurit ole tämän päivän Euroopassakaan perusteita vailla, ja hyvin muurit näyttävät toimivan. Omakotitaloissakin, ihan Suomessakin on aidat ympärillä, jos olet sattunut huomaamaan. Aita on merkkinä siitä, että alkaa yksityisen tai julkisen vallan omistusalue, yksityisyys, jonne kuka tahansa ei ole luvatta tervetullut. Näin merkitään reviirin raja, valtionkin, ja eläimen. Lainkuuliainen kansalainen näitä merkkejä kunnioittaa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #33

Meksikon ja USAn rajamuuri on yhtäkuin jonkun piha-aita? Oletko nyt ihan tosissasi? Varma arvostelukyvyn pettämisen merkki on aina se, kun pienet ja isot asiat menevät ihan sekaisin.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #19

Esa Mäkinen, käyvätkö kuntalaiset kuuntelemassa sinun opetustuntejasi ?

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #95
Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #12

Kiinan ja Venäjänsuhteissa on vanha haava ja Kiinalla on pitkä muisti, Mantsuuria kuului ennen Kiinalle.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #21

Kyllä, Kiinalla on todella pitkä muisti. Väestöpaineissaan Kiinalla on houkutus, jopa ehkä pakotekin, mennä rajojensa yli, kuten se mm. Tiibelissä ja merillä meneekin koko ajan. Voisi kuvitella, että Trump katselee Kiinan suuntaan ja etsiskelee kumppaneita tuekseen. Venäjään päin katselu on luonnollinen suunta. Vuodesta 2010 lähtien olen kirjoitellut sen puolesta, että Suomi pyrkisi Natoon ennen Venäjää, koska Venäjän mentyä sisään se voi estää Suomen tulon sotilasliittoon. Arveisin, etteivät kiinalaisturstit ihan kauniin luontomme ja sinisilmiemme vuoksi täällä liikuskele.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #36

Epäiletkö osanheistä olevan tutkimusmatkalla Mannerheimin malliin ?

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #54

Semmoinen ajatus on usein tullut mieleen.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #36

Ja nyt näköjään epäilet jo turistejakin vakoilijoiksi. Vihasi ja epäluulosi kaikkea erilaista kohtaan on patologista

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #79

Mitä vihaa siinä tarvitsee olla, jos rauhallisesti arvionsa/epäilyksensä esittää? Kiinalla on "tutkimusmatkailijansa", "avustajansa" ja armeijansakin kovin monessa maassa maailmalla. Ei tarvitse olla suurikaan käsi poskella ajattelija tajutakseen, kuinka ahtaalla kiinalaiset nykyisessä maassaan ovat.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #12

Bill Clintoninkin hallinto mietti muurin mahdollista rakentamista.Vaatinee liikaa mielikuvitusta päätellä miksi luovuttiin.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #27

Miksihän Israel ei ole muuristaan luopunut, tai Unkari ja monet muut Venäjän rajamaat? Tai miksei Kiina ikivanhasta muuristaan? Tai Suomi Salpa-linjastaan?

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas Vastaus kommenttiin #63

Israelin muurissa on se ongelma, että se rakennettiin naapurin tontille. Vahvemman oikeudella, tietenkin.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #65

Israel katsoo, että maa jonka se on aitansa sisään rajannut, on Israelin. Tiukasti asiaa vastustaessasi suosittelen menemään Israeliin sanomaan vankan mielipiteesi.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #110

Kannattaakin katsoa, mitä YK:n turvallisuusneuvosto asiasta sanoo. Presidentti Trumpin teoista ei vielä ole tietoa, joten nähtäväksi jää aikooko hän pistää kansainvälisen oikeuden säännöt uusiksi.
https://www.un.org/press/en/2016/sc12657.doc.htm

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #110

"Israel katsoo, että maa jonka se on aitansa sisään rajannut, on Israelin. Tiukasti asiaa vastustaessasi suosittelen menemään Israeliin sanomaan vankan mielipiteesi."
......................

Tämä on sitä sionistikristityn puhetta. Uskonnolla perustellaan toisten ihmisten alistamista ja maitten valloitusta. Ääri-kristitty tai ääri-muslimi, molemmat yhtä tuhoisia yhteiselle hyvälle.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #135

"Ääri-kristitty tai ääri-muslimi, molemmat yhtä tuhoisia yhteiselle hyvälle."

Myös ääri- juutalaiset ja kaikki muutkin ääri- nationalistit kuuluvat tähän yhteiselle hyvälle vaaralliseen joukkoon.

Ei tämä maailma parane kenenkään osalta tappelemalla ja riitelemällä, eivät myöskään nämä natsit voita mitään, koska heidän, kuten Trumpin ja Suomen persujenkin ajatuksenjiuoksu menee sitä rataa että meille kaikki, eikä muille mitään.

Kaikki eivät kuitenkaan voi saada kaikkea. Jotkut voivat yrittää sitä väkivalloin, alistamalla muiden etu omalle edulle, mutta se ei ole koskaan pitkään onnistunut kenellekään.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #137

ÄÄriliikkeet ovat joskus pahasta, mutta niitä ei yleensä aiheetta synny. Toimivassa kansanvallassa yhden suunnan ääriliike synnyttää vastaliikkeen ja enemmistön viisautta on, jos se poistaa liikkeiden nostattamat ongelmat. Meillä Suomessa holtiton ja mitenkään rajoittamaton maahanmuutto on nostattanut vastustusaallon, jota hallitusvalta ja sitä painostavat suvakit eivät pyrikään torjumaan uudistuksin, vaan koettavat ratkaista asian mielipiteen ilmaisun kieltävällä lainsäädännöllä. Se on virhe joka johtaa yhä vakavampaan yhteenottoon rangaistuksilla pelaavan vallankäyttäjän kanssa.
"Trump, persut: Meille kaikki, muille ei mitään." En ole huomannut että sen enempää Trump kuin persutkaan olisivat vaatineet itselleen kaiken, muille ei mitään. En näe, että näitä voi edes rinnastaakaan, ei maantieteelisesti eikä aatteellisesti.
Viimeisen kappaleesi sisältöön yhdyn. Suomalainen vallankäyttö kohdistuu nyt pyrkimykseen kansallisten mielipiteiden kuristaminen mielipiteiden kieltämiseen perustuvalla rangaistussäännöstöllä. Ei tule onnistumaan. Yhteisymmärrys kasvaa maahanmuutto-ongemia poistamalla, ei niitä lisäämällä.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #139

"Meillä Suomessa holtiton ja mitenkään rajoittamaton maahanmuutto on nostattanut vastustusaallon, jota hallitusvalta ja sitä painostavat suvakit eivät pyrikään torjumaan uudistuksin, vaan koettavat ratkaista asian mielipiteen ilmaisun kieltävällä lainsäädännöllä. Se on virhe joka johtaa yhä vakavampaan yhteenottoon rangaistuksilla pelaavan vallankäyttäjän kanssa."

Tässä asiassa olen muuten vähän samaa mieltä, paitsi että "holtiton ja mitenkään rajoittamaton maahanmuutto" on kyllä propagandatermi jolla lietsotaan sitä tyytymättömyyttä mistä tässä nyt puhe on. Maahanmuutto ei suinkaan ole holtitonta ja rajoittamatonta.

Vastustusaalto on tosiasia ja myös reagointi tähän vastustusaaltoon on ollut varmasti ylimielistä ja se ylimielisyys on osaltaan ärsyttämyt ja ruokkinut tätä vastustusaaltoa. Tässä asiassa olen siis kanssasi samaa mieltä. Myös lainsäädännöllisiä uudistuksia tarvitaan sellaisten epäterveiden ilmiöiden torjumiseksi, kuten puolitoista vuotta sitten alkanut ja nyt jo tyrehtynyt turvapaikanhakijoiden muuttoaalto. On kuitenkin väärin syyttää tästä tapahtuneesta hallitusta tai suvakkeja. Tämä ei ollut heidän tahtonsa mukainen tapahtuma, vaan se organisoitiin ulkopulisten, todennäköisesti vihamielisten tahojen toimesta.

"Suomalainen vallankäyttö kohdistuu nyt pyrkimykseen kansallisten mielipiteiden kuristaminen mielipiteiden kieltämiseen perustuvalla rangaistussäännöstöllä. Ei tule onnistumaan. Yhteisymmärrys kasvaa maahanmuutto-ongemia poistamalla, ei niitä lisäämällä."

Vaikka ymmärrän sitä että pyritään lainsäädännöllä estämään suoranaista vihankylvöä ja kiihottamista kansanryhmiä vastaan, niin mielestäni viimeaikaiset oikeudenkäynnit asian tiimoilta ovat farssi.

Tuollaiset oikeudenkäynnit jotka perustuvat populistisiin puheisiin, puheisiin joilla kerätään kansansuosiota, tai pelkästään tyhmyyteen ja tyhmiin puheisiin, kuten vaikkapa kansanedustaja Hakkaraisen kohdalla, ovat farssi joka on häpeäksi oikeuslaitokselle. Oikeuslaitosta tarvitaan tärkeämpiin asioihin.

Kiihotuspuheet ovat todellinen ongelma, mutta sen ongelman ratkaisemiseen pitäisi keksiä joku muu ratkaisu kuin oikeusistuin.
--------------

Siinä olet oikeassa että ylemmyyden tuntoinen suhtautuminen kansalaisten vieraspelkoihin ja vierasvihaan on virhe ja ongelma. Ongelma on kyllä tiedostettu, mutta jotenkin sitä ei ole pystytty ratkaisemaan.

Vaikka huippupolitikot eivät enää tähän ylemmyydentuntoisuuteen liiemmin syyllisty, niin ongelmaa jatkaa lehdistön edustajien ylemmyydentuntoinen suhtautuminen muukalaisia pelkääviin ja vihaaviin ihmisiin, samoin monet suvakki- blogistit suhtautuvat ongelmaan väärin. Se vain ruokkii ilmiötä, kuten sanoit.

Suvakkiblogistien ja suvakki- median edustajien mielipiteet ja ylimielinen asenne yhdistetään valtaapitäviin, koska he kannatavat (me kannatamme) valtaapitäviä ja niin me suvakit tahtomattamme ruokimme tätä ilmiötä ja valtaapitävien vastustusta ja olemme siten osasyy ääri-ilmiöiden nousulle.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #140

Vihaa kylvää suvakkimedia, eivät kansalaiset. Kuuntelin juuri muutamia pätkiä tapakasvatusohjelmasta "Hyvää aamupäivää". Siinä jatkui Ylen lempiviesti Trumpin vaarallisuudesta maailmalle. Pyydetyltä puheenvuorolta vaikuttava miesääni ihmetteli etteikö Trumpilla ole neuvonatantajia, jotka ymmärtäisivät kertoa, ettei mediaa vastaan auta nousta. Toimittaja kehuskeli puheenvuoroa ja kaikuna toimiva nainen toisti ohjetta. Suomi kuulemma avoimena ja viennistä elävänä maana "tarvitsee" avoimen USA:n. Taannoisen presidentin Halosen ohjeistus USA:ta kohtaan on kasvanut. Hienoa Suomen markkinointia! On meillä tyhmiä teollisuusherroja, kun eivät investoi Suomeen, tähän ihanaan suvaitsevaan huippumedian maahan!
-----
Maahanmuutosta sen verran, että se on edelleen holtitonta. Perustuslakiin kyllä vedotaan siinä, ettei pakolla maahan jääviä oleskelupaa vaille jääneitä ihmisiä saada pois, mutta voimassa olevaa perustuslakia vaaditaan muutettavaksi, koska se estää sitä ja tätä. - Massamuuttoa on perusteltu työvoimatarpeella. Sitä on hoettu jo monta vuosikymmentä, mutta tarvetta ei ole tullut. Samat ihmiset vaativat avoimia rajoja, eivät kuitenkaan huomaa, että avoimien rajojen puitteissa Suomeen pääsee työhaluinen ja työpaikan saanut ihminen töihin. Ei siihen holtitonta massamuuttoa, ihmiskauppaa, tarvita.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #147

"Maahanmuutosta sen verran, että se on edelleen holtitonta."
.................

Sionistikristittynä sinä et ainoastaan hyväksy vaan suorastaan kannatat juutalaisten "maahanmuuttoa" Palestiinalaisalueille. Tämä "maahanmuutto" tehdään aseilla riistämällä Palestiinalaisten ihmisoikeudet ja he saavat liikkua vain siihen suuntaan mihin juutalaisten pyssyt osoittavat.

Onko edellä kuvattu "maahanmuutto" sinusta holtitonta?

Ei ole, vaan sinusta aivan hyväksyttävää. Sen sijaan valitat täällä kovaan ääneen ja jatkuvasti sellaisesta maahanmuutosta missä ihmiset hakevat turvaa.

Et sinä hae yhteistä hyvää vaan omaa hyvääsi. Olet kaksinaismoralisti. Sinun arvosi ovat puhtaasti itsekkäitä ja jos kaikki ihmiset olisivat samanlaisia maailma olisi kamala paikka elää.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #149

Arvoisa Herra Makkonen. Puolustan Israelin samoin kuin muidenkin valtioiden oikeutta puolustautua maahantunkeutujia ja vihollisiaan vastaan laillisin keinoin. Israelin valinta on viime aikoina ollut suojautua muurilla. Suomi suojautui idän vihollistaan vastaan rakentamalla Salpa-linjan. Tämän kantani lienen tarjonnut sinulekin luettavaksi monessa eri yhteydessä. Kantaani en haukkumisestasi huolimatta muuta. Sinä saat pitää ihan minkä kannan hyvänsä kaikkiin hyväksi katsomiisi asioihin, enkä minua siitä sinua moiti. Minä toivon, ettet jankuta minulle mielipiteitäsi, koska ne eivät minua kiinnosta. Minäkään en sinulle omiani tyrkytä. Jos sinua eivät kirjoitukseni tai mielipiteeni kiinnosta, ole hyvä ja pysy poissa.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #150

" Puolustan Israelin samoin kuin muidenkin valtioiden oikeutta puolustautua maahantunkeutujia ja vihollisiaan vastaan laillisin keinoin"
..................

Minä puhuin Israelin rakentamista siirtokunnista Palestiinalaisten alueille. Ymmärrän kyllä miksi et voi sionistikristittynä ottaa aiheeseen mitään kantaa vaan väistät kysymyksen typeryyksilläsi.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #151

Vielä kerran: muuri on oikeassa paikassa. Jos et hyväksy, mene valittamaan Israeliin.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #63

Kiinan muuri ei kyllä Tsingis Kaanin mongoleja pidätellyt, vaan ne tuli muurin yli, valloittivat maan ja hallitsivat sitä vuosikymmenet, kunnes rappeutuivat ja omaksuivat hallittaviensa kulttuurin.

Aivan samoin kävi roomalaisille ja kaikille muillekkin muurinrakentajille historian aikana.

Berliinin muurikin murtui.

Kun USA:n apu ja tuki Israelille loppuu, tulee loppu myös Israelista, riippumatta rakennetuista muureista ja sen ajankohdan poliittisesta tilanteesta.

Trump voi rakentaa muureja, mutta niiden vaikutus on pelkästään psykologinen.

Mitä protektionismiin tulee, niin sen vaikutus on yhtä kehno kuin muurien. Amerikka, kuten Eurooppakin, on tottunut kiinalaisiin halpatuotteisiin, eikä luovu niistä, eikä edes tulleilla voida tuontia pysäyttää.

Länsimaissa tuotetut kulutushyödykkeet ovat liian kalliita länmaalaisille, elintaso putoaa.

Trumpin suunnittelemat toimet osuvat omaan nilkkaan, mutta hyvähän ennen vaaleja on olla populisti, retostella ja puhua palturia.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #69

Kiinan muurit ehtivät toki suojella maata ennen mongolien tuloa 1200-luvulla jKr. Muurit/vallit yhdistettiin Kiinan muuriksi 300-290-luvulla e.Kr. ja ne suojasivat maata barbaarikansojen hyökkäyksiltä tuhat vuotta ennen mongolien tuloa. Tsingis-kaanin pojanpoika Kublai (1260-94) valloitti koko Kiinan lisämaineen ja teki pääkaupungikseen Pekingin. Mongolien valta kesti Kiinassa vuoteen 1368. Mongolit kykenivät valloittamaan Kiinan siksi, että heidän sotilasorganisaationsa oli hyvä, he olivat lukumääräisesti ylivoimaisia ja he käyttivät tekniikkaa hyväkseen, heillä oli mm. pieniä tykkejä.- Kiinassa oli vanhastaan useita muureja, mutta vahvin ja valtakuntaa turvaavin oli jo mainittu 300-290 eKr. rakennettu pohjoinen muuri, joka suojasi hyvin pohjoisesta uhkaavia paimentilaisia vastaan. Vuosina 315 ja 201 eKr. tuli muurin yli xiongnu-kansa. Heikkojen hallitsijoiden aikana yleensä turvallisuus heikkenee. Ratkaisevaa on kansakunnan/valtion ja kansojen oma tahto, talouden tila ja sotilaallinen kunto. Mongolit olivat mongoleja, he rappeutuivat vauraassa maassa, imivät Kiinan voimavaroja ja menettivät asemansa, kuten kävi heidän hyökkäyksensä kanssa Venäjälle ja Eurooppaan. Vauras Eurooppa on tämän tästä ollut barbaarikansojen hyökkäysten kohteena. Rooman sortumisen aikaa lukuunottamatta tunkeilijat on kyetty torjumaan. Syvimmät jäljet Eurooppaan lienevät jättäneet islamistit Balkanille 1400-luvulta lähtien. Islamin sopeutumattomuuden jäljet ovat omana aikanamme näkyneet Balkanilla Jugoslavian hajoamiseen liittyvinä sotina ja muina jälkimaininkeina. Nykyisessä USA:n ja Euroopankin kokemissa kansainvaelluksissa on kysymys hallitsemattomasta maahantunkeutumisesta ja voimavarojen jakamisesta sellaisille, joilla ei ole ollut osaa eikä arpaa maidemme vaurauden kartuttamisessa. Kansansa kohtaloista vastaavien on nähtävä kulloinkin käsillä olevat vaarat ja torjuttava ne.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #112

"Kiinan muurit ehtivät toki suojella maata ennen mongolien tuloa 1200-luvulla jKr."

Kiinan muurien rakennustöissä saattoi kuolla enemmän kiinalaisia kuin mongolivalloittajien toimesta.

Toisin sanoen muuri ei ollut tarkoitettu suojelemaan kiinalaisia, vaan keisaria ja keisarillista eliittiä. Sivistys oli tämän eliitin yksinoikeus ja kansa raatoi elättääkseen tämän eliitin, sekä rakentaakseen eliitin turvaksi valtavan suojamuurin.

Sen takia muuri ei estänyt Tringis Kaanin vapaita paimentolaisia, että kansa tuskin sydämestään halusi enää puolustaa sitä sortavaa eliittiä.

-----------------

Jos mennään nationalismiin aatteena, niin se on älytön, koska se on nimenomaan eliitin aate. Kansalaisia nationalismi ei hyödytä. Kansalaisia hyödyttää yhteistyö ja yhteistoiminta yksilöiden kesken kansallisuuksista huolimatta.

Kansallismielisyys on eliitin, sellaisen eliitin mihin Trumpkin kuuluu, syöttämää propagandaa. KAnsallismielisyys tietää kansalle nälkää köyhyyttä ja raadantaa ja niin tulee käymään USA:ssakin Trumpin hallintokaudella, mikäli Trump saa todelliset tavoitteensa vietyä läpi.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #134

Järjestäytyneet yhteiskunnat syntyvät turvan tarpeesta. Yksinvalta, hallitusvalta, feodaaliaateli ja armeija saattoivat toimia, jos niiden etu oli yhteneväinen ja jos alaisten raadannan taso pysyi sellaisissa rajoissa, ettei kapinoihin haluttu/uskallettu nousta. Vahva ja hyvä hallitsija osasti pitää yllä tasapainoa, jonka myötä voimavarat voitiin suunnata oman valtion ohella myös ulos hankkimaan sieltä sodan kautta orjatyövoimaa ja rikkauksia. Kiinankin historiassa näkyvät nämä valtakunnan kukoistus-, lasku- ja lamakaudet.
"Sen takia muuri ei estänyt Tsingis-Kaanin vapaita paimentolaisia, että kansa tuskin sydämestään halusi enää puolustaa sitä sortavaa eliittiä." . Mitähän "vapaudestaan" paimentolaiset tiesivät? Porukat saatiin lähtemään ryöstöretkille lupaamalla vallatussa maassa vapaata ryöstelyä, raiskausta ja nauttimista korkeammalla sivistystasolla olevan yhteiskunnan antimista. Sama on toistunut kaikissa kansainvaelluksissa. Tästä on kysymys nyt Euroopassakin.
"Kansallismieisyys on eliitin...syöttämää propagandaa. Kansallismielisyys tietää kansalle nälkää, köyhyyttä ja raadantaa ja niin tulee käymään USA:ssakin Trumpin hallituskaudella, mikäli Trump saa todelliset tavoitteensa läpi." - Arto Vihavainen. Oletko todella sitä mieltä, että Suomen itsenäisyyden pitkäaikainen rakentaminen, kansallisvaltion saavuttaminen ja itsenäisyyden puolustaminen kolmessa sodassamme ovat todella merkinneet kansallemme "nälkää, köyhyyttä ja raadantaa". Raadantaa ja kovaa työtä se on ollut, mutta onko kaikki ollut turhaa tai kansan tahdon vastaista? Ei. - Mikä olisi ollut vaihtoehto, alistuminen kommunistivallan vallan alle ja kansamme hajottaminen pitkin laajaa Venäjänmaata. Tiesitkö, että jos olisimme hävinneet toisen maailmansodan ja punainen ateistivaltio olisi vallannut maan, jo laaditut proskriptiotaulut olisi pantu toimeen ja niiden mukaisesti kymmenet tuhannet maan parhaat isänmaanrakastajat ja kansallismieliset olisi tuhottu. Näin kävi Virossa, Liettuassa ja Latviassa ja Puolassa ym. toisen maailmansodan aikana ja sen jälkimainingeissa. Suomalaisten patrioottien taistelun ja uhrin ansiosta Suomen siniristilippuu liehuu - ja sinä saat vapaasti levitellä kansallisvaltiomme ja kansamme edun vastaisia mielipiteitäsi ihan julkisesti.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #141

"Suomen siniristilippuu liehuu - ja sinä saat vapaasti levitellä kansallisvaltiomme ja kansamme edun vastaisia mielipiteitäsi ihan julkisesti."

Tunnut sen verran järkevältä mieheltä että uskallan suoraan sanoa mitä ajattelen, vaikka tedänkin loukkaavani. Kuvittelen että pystyt ymmärtämään näkökulmani jos oikein yrität.

Sodissa on aina kyse kansallismielisten taistelusta muita kansallismielisiä vastaan. Suomessa oltiin kansallismielisiä ja lietsottiin kansallismielisyyttä. Se vahvisti kansalaisten tahtoa sotimiseen. Samalla tavalla myös venäläisten kansallismielisyyttä lietsottiin, aivan samalla tavalla myös Venäjä kävi suurta isänmaallista kansallismielistä sotaa. Venäjä hyökkäsi, mutta myös Venäjälle hyökättiin.

Myös venäläisiä peloteltiin sillä miten venäläisille kävisi jos Hitler voittaisi ja aivan ilmeisesti venäläiset olisi todella orjuutettu, venäläisistä olisi tullut orjakansa Hitlerin Saksalle.

Suomi oli osa Hitlerin rintamaa, joten kyllä venäläisillä siinä mielessä oli ihan täysi syy ja isänmaallinen velvoite käydä sotaa suomalaisia vastaan.

Suomalaiset puolustautuivat urheasti ja siitä kaikki kunnia Suomelle ja suomalaisille, mutta venäläiset olivat yhtä hyvin oman isänmaansa asialla.

Sotasyyllisiä ja kaikkien kärsimysten aiheuttajia eivät olleet venäläiset tai Stalin, tai Hitler. Sotaan syypää oli kansainvälinen kansallismielisyys.

Nyt tämä kansallismielisyys on uudestaan nostamassa päätään ja se ei ole pelkästään pelottava asia, siis tunneasia, se on todellinen konkreettinen uhkatekijä meille kaikille, myös kansallismielisille, eikä pelkästään meille suvakeille.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #143

Terve kansallismielisyys on sitä, että kunnioittaa ja arvostaa omaa maataan ja kansaansa ja tekee kansalaisena parhaansa maansa hyväksi. Terve kansallismielisyys on sitä, että arvostaa toisia maita ja kansoja eikä väheksy saati halveksi toisia. Kiihkokansallismielisyyttä on se, että pitää omaa maataan ja kansaansa muita parempana ja halveksii muita. Vielä pahempaa on, jos hyökkää toisen maan kimppuun, aloittaa sodan. Hyökkäyssotahan on myös kansainvälisesti kielletty.
Venäjä, Saksa, Japani ym. kasvattivat kansojaan vihaamaan muita ja valmistelivat hyökkäyssotaa ja lopulta hyökkäsivätkin. Suomi puolustautui, taisteli, menetti pakkorauhassa enemmän kuin asein oli vihollinen vallannut. Kohtuuttoman rauhansopimuksen jälkeenkään Venäjä ei jättänyt Suomea rauhaan vaan valmisteli uutta sotaa. Syksyllä 1940 Stalin pyysi kaveriltaan Hitleriltä lupaa listiä Suomi. Suomen kommunistit tukivat Venäjän hyökkäystarpeita. Syntyi jatkosota, ei yksin Suomen halusta hyvityssotaan vaan pääosin siksi, että Suomi oli saarrettu ja vailla kauppakumpaneita. Ei saatu leipää eikä aseita. Idässä oli vihamielinen Venäjä, lännessä Stalinin kaveri Hitler. Hitler ja Stalin yhdessä johtivat Suomen jatkosotaan. Nimi jatkosota kuvaa, mistä sodassa oli kysymys.
Suomi ei ollut sotaan kiihottaja 1930-luvulla. Kyllä alkulähte oli Venäjä ja Suomen kommunistit, eivät kaikki, mutta merkittävä osa. Vallankumousta julistettiin avoimesti ja yritettiinkin (mm. Läskikapina ja kommunistisen eduskuntaryhmän osallisuus kapinan valmisteluun 1923). Suomen miehittämistä valmisteleva Puna-armeijan marssiopas (1939) palveli Suomen valloitusta. Oppaan teossa suomalaisia oli mukana tietojen antajina. Talvisodassa 1939-40 puna-armeija sai suoranaista marssiapua suomalaisilta isänmaan pettureilta.
Talvisodan jälkeisestä ns. välirauhan tilanteesta on hyvänä puolustustahdon osoituksena Salpa-linja. Se seisoo vieläkin vahvana, aikalaisilleen ja edelleenkin meille vahvana turvana ja osoituksena vapaan kansan vapaasta tahdosta ja halusta puolustaa omaa rakasta maataan. Tältä pohjala kumpuaa asenteemme suomalaisina ihmisinä. Käpykaartilaisia ja rintama- ja reservikarkureita emme oman kansamme keskuudessa hyväksy. Emme myöskään halua joukkoomme ja elätettäviksemme ja suojellaksemme vieraiden maiden rintamakarkureita ja muita rikollisia, vaan haluamme heittää heidät takaisin maihinsa vastaamaan mahdollisista rikoksitaan omaa kansaansa ja maansa lakeja vastaan.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #148

"Terve kansallismielisyys on sitä, että kunnioittaa ja arvostaa omaa maataan ja kansaansa ja tekee kansalaisena parhaansa maansa hyväksi. Terve kansallismielisyys on sitä, että arvostaa toisia maita ja kansoja eikä väheksy saati halveksi toisia."

Näin on hyvä, mutta minusta tämä ei ole kansallismielisyyttä, vaan sitä kutsutaan toisella nimellä, se on suvaitsevaisuutta.

"Kiihkokansallismielisyyttä on se, että pitää omaa maataan ja kansaansa muita parempana ja halveksii muita. Vielä pahempaa on, jos hyökkää toisen maan kimppuun, aloittaa sodan. Hyökkäyssotahan on myös kansainvälisesti kielletty."

Niin, mutta minusta kansallismielisyys on juuri tätä. "Amerika first", kuten Trump asian ilmaisisi. Periussuomalaiset sanovat että suomalaisten etu on tärkeämpi kuin esim. pakolaisten etu.

Toki minäkin olen sen verran persu että olen sitä mieltä ettei suomalaisten pidä olla vähemmän kansallismielisiä kuin muunmaalaiset, sillä se johtaisi nopeasti siihen että muiden maiden kansallismieliset polkisivat Suomen ja suomalaiset jalkoihinsa.

Kannatan kuitenkin globalismia ja sitä että kaikkia kansallisuuksia alettaisiin vähitellen pitää globaalisti samanarvoisina, aivan kuten tämän kommenttini ensimmäisessä lainauksessa on esitetty. Tätä ei kuitenkaan voida toteuttaa kansallisesti, vaan globaalisti, kuten monet muutkin tavoitteet voidaan saavuttaa vain globaalin ajattelun kautta, eikä sellainen kehitys ole mahdollista nyt kuin kansallismielisyys nostaa päätään, kuten viime maailmansotien välisenä aikanakin tapahtui.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #152

"America first", "Suomi ensin". Nämä ovat ihan terveen kansallisuusaatteen mukaisia periaatteita. Näin tulee olla meillä jokaisella suomalaisellakin periaatteena: minä ensin, minun perheeni, sukuni, kotikaupunkini, maakuntani, Suomeni ensin, sitten tulevat toiset, muut, vieraat. "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." Ei siis enemmän, vaan saman saman verran kuin itseäni. Mutta se lähimmäinen on luonamme, hän on suomalainen. Ulkomaalaisille harkittakoon annettavaksi siitä mitä omalta kansaltamme jää yli.
Ei meillä ole velvollisuutta jakaa enemmän kuin on kohtuus. Kohtuus on se, mikä jää yli omien tarpeidemme. Me elämme raskaasti velaksi. Viime vuonna Suomen valtio antoi muukalaisille ainakin saman verran kuin me suomalaiset maksamme autoveroa valtiolle. Meillä on oikeus ja meidän on pakko ajatella omaa kestävyyttämme. Olemme holtiton kansa nyt, ennen emme olleet. Jokaisen pitää ajatella, etten kuluta enemmän kuin tienaan. Kun tänä olisi ohjenuoranamme. velkaamme päästäisiin joskus maksamaankin.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #154

But many who are the first will be the last and the last will be the first(America)

Matthew 19:30

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #157
Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #69

Uskooko opettaja Mäkinen Jerikonmuurien muruneen ?

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #12

"Israel on rakentanut muurin islamisteja vastaan. Hyvin suojaa."
..................

Eihän se muuri suojaa lainkaan palestiinalaisia juutalaisten terrorilta, joten mitä höpiset?

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #73

Kannattaisi nousta seisaalleen, jotta pystyy lukemaan ja keskustelemaan ihmisten kanssa hankkiakseen tietoa.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #124

"Kannattaisi nousta seisaalleen, jotta pystyy lukemaan ja keskustelemaan ihmisten kanssa hankkiakseen tietoa."
................

Tiedätkö mitä kertoo ihmisestä se, että vastaa kysymykseen solvaamalla kysymyksen esittäjää eikä vastaa itse kysymykseen?

Hän on sekä epäkohtelias että myöntää tässä tapauksessa oman rasistisuutensa.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #132

Eikä Berllinin muuri sinällään ollut tehokas.Teho tuli määräyksestä tappaa.Saharakin on huomattavasti mitään muuria tehokkaampi este.Välimeri on Saharan rinnalla lastenleikkiä.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #145

Niin, muurin rakentaminen on tyhmyyttä
ja sen rakentamista lupaamalla Trump keräsi tyhmyreiden äänet.

Mutta mitäpä me siitä, se on amerikkalaisten tyhmyyttä.

Meillä on omat tyhmyysongelmamme.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #9

Saksan jakava muuri oli poikkeus, kommunistisen hirmuvaltion suojamuuri, joka esti ihmiten karkaamisen ihannevaltiosta, vankilastaan. Maahantunkeumisessa on kyse elintasopakolaisuudesta ja ihmiskaupasta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #81

Siitäkös oli kyse, kun suomalaiset tunkeutuivat saamelaisten asuinalueelle?

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #96

Vahvempi voittaa, heikompi sortuu. Siksi ei tänäänkään ole viisasta päästää valloittajia maahan, ei millään tekosyyllä.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Valta ryöstettin kansalle takaisin? Pikemminkin miljardööreille.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Miljardööri on useimmissa tapauksissa talousihminen. Viisas miljardööri ei halua köyhdyttää kansaa, vaan antaa kansan vaurastua, jolloin miljardöörillä on mahdollisuus rikastua vielä enemmän. Meillä talousmies, pääministeri Juha Sipilä on siunaukseksi kansalle. Tuhlaripoliitikot ovat kansan syöjiä. Kun USA menestyy kaikki kansat menestyvät. USA:n kansan ydinosa on viisasta väkeä, he valitsivat oikein ja saivat Trumpin.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Öljy-ja hiililobbyssa on epäilemättä 'talousihmisiä', mutta he eivät tunnetusti ole vastuullisia. He eivät mm. välitä kestävästä tulevaisuudesta tai ympäristöstä.

'Talousihmiset' ne tietenkin ovat olleet myös siirtämässä työpaikkoja ja varallisuutta ulkomaille omat voittonsa maksimoidakseen.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #5

Veronkiertoa ja verotettavan omaisuuden piilottamista verotukselta en hyväksy. Siksi on palattava kansallisvaltioihin ja estettävä korruptio ja lobbaus. On palautettava kansallinen lainsäädäntö ja oikeusvaltio takaisin. Usko Suomeen lisääntyy ja ihmiset haluavat tehtä työtä, kun näkevät, että korruptio pannaan kuriin. Kunnon ihmiselle kansallisvaltio on turva. Siksi kansat kansallisvaltioita kannattavat,kunnioittavat ja haluavat niitä tarvittaessa asein puolustaa. Ylikansalliset rosvot vastustavat kansallisvaltioita, niin myös epärehelliset ja lusmuilevat ihmiset.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Trump todennäköisesti keplotteli pitkäaikaiset huojennukset verohallinnolta hyvin yksinkertaisella kikalla.Hän hukkasi toisten ihmisten(sijoittajien)
rahoja.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #23

Minulla ei ole tuollaisesta tietoa, eikä se minulle kuulu. USA:n viranomaiset varmaan asiat hoitavat.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #40

Asia on jo "hoidettu".Trumphan on kertomansa mukaan paras kitkemään tällaiset "hoidot" oman rekordinsa johdosta.Mutta se Tax Returns julkistus antaa odottaa itseään.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

#4

Niinpä niin viisas miljardööri...

Netin uutisissa moni asiantuntija on todennut, että USA ei voi saada menetettyä teollisuuttaan kukoistamaan uudelleen protektionismillla. Tarvitaan ulkomaisia asiakkaita. Työpaikkojen katoaminen ei johdu kaupasta vaan teknologian kehityksestä.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #37

No, se on amerikkalaisten asia. Trump ainakin käytti sitä vaaliteemana ja sai ääniä. Jos hän ei lupaustaan lunasta ja äänestäjät pettyvät, he saattavat seuraavissa vaaleissa rangaista. Ei siinä sen kummempaa ole.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #41

Se on koko maailman asia. Siinä mielessä, että Yhdysvallat on maailmalla merkittävä kauppakumppani ja poliittinen toimija. - Tietenkin populisti joutuu kiinni valheistaan, mutta aika soppa siitä tulee kun niin merkittävää valtaa käyttävä mies siinä kiemurtelee.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #37

Jotta Trump pystyisi palauttamaan menetetyt terästeollisuuden työpaikat, niin nykyteknologialla se merkisisi että, maaiman koko terästuotanto olisi siirrettävä maahan.Se tuskin yksin riittäisi.Pitäisi kieltää kierrätys.Sekin olisi pois Kiinalta ja Intialta.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #48

On yllättävää, että Trumpin tiimissä ei tätä ymmärretty. Tai pikemminkin on kaiketi niin, että Trump ei ymmärtänyt/uskonut neuvonantajiaan - jos nämä nyt uskalsivat avata suuutaan.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

Eikö sinua lainkaan haittaa se, että Trump on naisia kähmivä rasisti joka pilkkaa vammaisia?

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #74

#74. JM. Ei ole Suomen vika , että jenkit valitsivat Trumpin presidentikseen. Vai onko?

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #88

Matti Kyllösellä ei ole mitään Trumppia vastaan. Tähän viittasin.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #100

Ei ole. Maailman mahtavin mies ei ole minun vastuullani enkä minä ole velvollinen enkä kelvollinenkaan häntä neuvomaan.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #74

En ole hänen valvojansa enkä tuomitsijansa sen enempää "rasismin" kuin "naisten kähmijänkään" suhteen. Kansa on hänet valinnut ja kansan valintaa kunnioitan.

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius

Trumpin puhe oli selvästi suunnattu häntä äänestäneille ja siten hyvin ymmärrettävissä.

Ajatus tuotannon siirtämiseksi takaisin kotimaahan ei kuitenkin poista sitä, että nimenomaan automatisaatio ja digitalisaatio on suurimmat syyt, miksi teollisuustyöpäikat ovat hävinneet. En myöskään olisi niin varma, että amerikkalaista haluavat maksaa esim. jääkaapeistaan ja ilmastointilaitteistaan kolminkertaiset hinnat.

Globalisoituneessa maailmassa, jossa yritykset ja niiden alihankintaketjut ovat verkottuneet limittäin ja lomittain yli maiden ja maanosien, voi olla haastavaa alkaa niitä uudelleen järjestämään.

Toinen mielenkiintoinen yhtälö on se, että miten maksetaan suuret infrastruktuurihankkeet, kun tarkoitus on entisestään kasvattaa asevoimien menoja sekä alentaa veroja?

Historian kulkua ei voi takaisin tuupata, kuten Osmo Soininvaara kirjoitti SKV:n viimeisessä numerossa.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Suuri ongelma on kansallisvaltioiden hävittämisyritys kahta tietä: kansallisen lainsäädännön hävittämisen kautta ja muukalaisia hallitsemattomasti maihin päästämällä. Tarvitaan sulatusaikaa. Suurin ongelma on työn katoaminen ja hakeutuminen halpamaihin. Kiina on tästä eniten hyötynyt ja se saa maksaa siitä. Historiassa ei rankaisematta hypätä vuosituhannen yli. Se ei onnistunut Venäjälle, se ei onnistu Kiinallekaan. Eurooppa yritti liian nopeasti piiskata yleisvaltioon päästäkseen. Ei onnistu. Mielestäni nyt on otettava kaksi askelta taakse ja sitten yksi eteen ja lähdettävä nöyrästi kansaa kuunnellen pyrkimään eteenpäin. Kansojen tahdon vastainen kehitys kostautuu aina. Trump on kuunnellut kansaa ja pyrkii palauttamaan USA:n kansoille työn, kunnian, vapauden ja maailman kunnioituksen.

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius

Trump saavutti vaalivoiton nimenomaan noilla argumenteille, mutta keinovalikoima noihin tavoitteisiin pääsemiseksi on ainakin minulle jäänyt hämäräksi. Teot kuitenkin ratkaiset enemmän kuin puheet. On aika kyseenalaista ajaa sellaista politiikkaa, jota halutaan tehdä jos sitä ei kuitenkaan voi tehdä.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #22

Kuinka paljon tätä maailmassa tehdäänkään. Uskoen että kansalla on huono muisti. Kuinkahan paljon meilläkin jää vaalilupauksia täyttämättä. Velan hirmuinen määrä siitä jotain kertoo.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Trumpko kuuntelee?Hän ei pysty edes kuuntelemaan kriittisten toimittajien kysymyksiä loppuun asti vaan alkaa välittömästi äänekkään ristiinpuhumisen.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #24

Missähän niitä kriittisiä toimittajia on? Soisi heitä olevan Suomessakin ja panevan nykyiset oppositiopoliitikkomme vastaamaan, miten he ratkaisivat maamme tämänhetkiset velkaongelmat.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #43

Kerro ongelmat ja niiden syyt.Siis syyt,ei syyllisiä.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

" Kansojen tahdon vastainen kehitys kostautuu aina"
.................

Kansat muodostavat me ihmiset. Miksi sinun mielestäsi muurien rakentaminen ihmisten erottamiseksi on hyvä asia? Kuuluuko se jotenkin kristinuskoon?

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #75

Kansallisvaltiossa kansa päättää itsenäisesti asioistaan, myös rajoistaan ja niiden vartioinnista. Kristityilläkin on oikeus puolustautua ja suojautua maahantunkeutujia ja terroristeja vastaan.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #82

Etkö ymmärrä että pahuus on yksilön ominaisuus, ei minkään etnisen ryhmän niin kuin esimerkiksi Hitler kuvitteli?

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #85

Pahuutta on yksilöissä, ryhmissä, kansoissa ja etnisissä ryhmissä. Pahuus on kaikissa ihmisissä perisyntinä. Ihmisen, kansan ja kulttuurin, koko ihmiskunnan tehtävä on pitää pahuus hallinnassa. Lakien, tapojen ja säädösten ja tuomioistuinten kautta ohjataan ja säädellään ihmisten ja kansojen käyttäytymistä. Hitler oli historiallisen kehityksen, kansansa "tuote", kansansa valinta. Stalin sen sijaan ei ollut kansansa valinta, mutta historiallinen "tuote" kyllä.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen Vastaus kommenttiin #115

"Pahuutta on etnisissä ryhmissä."
...................

Oletko sitä mieltä että jonkin yksilön voi tuomita sillä perusteella että se kuuluu johonkin "pahaan" etniseen ryhmään?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #85

Eihän Hitler kuvitellu, vaan toteuttikin "pahuuden" murskaamista.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #82

Ikuinen kunnia suomalaisille kommunisteille, jotka olivat yhdessä rintamassa puolustamassa maatamme idästä tulevaa hyökkääjää vastaan.
Ikuinen kunnia myös talvisodassa kaatuneille runoilijan sanoin,"Te ette turhaan taistelleet, te ette turhaan kaatuneet, te löysitte kansan eksyneen, te voititte veljen veljen veljelleen, te airueet aamunkoiton"!

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #98

Hyvin siteerattua, Aimo. Stalin yhdisti kansamme ja vastoin tahtoaan antoi meille torjuntavoiton, ja sekö häntä kismitti.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #75

Miksi muuten Berliini muuri rakennettiin, ja minkä ideologian suojelemiseksi?

Vertaa edellä kommenttia 81.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #89

Muuri rakennettiin, ettei kansa pääse karkaamaan länteen. Ja se purettiin, jotta kansa pääsi länteen ja yhtenäiseen Saksaan.

Käyttäjän VesaPeltola kuva
Vesa Peltola

En pitänyt kummastakaan USA:n presidenttiehdokkaasta ja minulle oli aivan sama kumpi valittiin. Trumpissa pidän ajattelusta omat ensin, joka Suomessa ja Euroopassa on unohtunut. Muu linja on niin epäselvää, ettei vielä osaa sanoa mitä tapahtuu. Sillä perusteella tuntuu myöskin kummalliselta, että hänen toimintansa on jo etukäteen tuomittu. Yle ei ole toiminut tässäkään erityisasemansa mukaisesti tasapuolisena ja puolueettomana tiedonjakajana.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Minäkään en pitänyt kummastakaan ehdokkaasta, eikähän minun tarvitse pitääkään, koska on amerikkalaisten asia valita itselleen presidentti. Mutta en ole voinut hyväksyä sitä, että Yle ja valtaeliittimme koko ajan touhusivat Clintonin puolesta. Kun Trump on laillisesti valittu, päätöstä kunnioitan ja koetan nähdä valinnassa myös Suomen kannalta valoisia puolia. Ei ole viisasta nousta maailman mahtavinta valtiota vastaan. Kritiikkiä voidaan harjoittaa, mutta rakentavasti. - Emme tiedä mitä on edessä, mutta tuomitsemalla Trumpin valinta jo ennakkoon ja jälkikäteen ei toimita kansanvaltaa kunnioittaen. Valta on palautettava kansalle Suomessakin. Eliitti pois. Hallitsematon maahanmuutto seis. Oma kansa ensin.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Yhdysvallat on demokratian toimivuuden suhteen joillakin arvosteluasteikoilla sijaluvulla 40 ja risat.Tuskin tarvitsee perustella ottaen huomioon taustasi.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #28

On siellä nyt kuitenkin aina saatu vaalit pidetyksi ja presidentti ja muutkin laitokset miehitetyiksi. Ei se minulle mikään kansanvallan ihmemaa ole, mutta ei siellä ainakaan työkykyisiä laiskoja elätetä ja verot ovat kohtuulliset. Mutta Suomi on maista paras ja rakkain ja siksi sen asioista olen kiinnostunut ja siksi haluan oman maan ahkeria ihmisiä puolustaa terveydenhoidon ja turvan puolesta. Viime aikoina nämä asiat ovat kansamme osalta huonontuneet ja muukalaisten olot aina vain parantuneet ilman velvollisuutta tehdä elääkseen työtä. Tämä on kansamme kannalta huonoa kehitystä.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

" Valta on palautettava kansalle Suomessakin. "
................

No mitä ehdotat nykyisen demokratian tilalle?

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #77

Demokratiaa, jossa kansalaiset luottavat kansan vaaleissa ilmaiseman tahtonsa toteutumiseen. Epäluottamus on nykyisin valitettavan korkealla. Sen osoitus on alhainen äänestysprosentti.Tällä vaalikaudella gallupeissa kantaansa ilmaisemattomia on ollut noin 40 prosenttia. He kokevat olevansa poliittisesti kodittomia. Kansalaisten luottamusta on pyrittävä korottamaan kansasta lähtevällä politiikalla. Juuri maahanmuuton vastustamista ilmaiseva kansan enemmistön tahto ei maassamme riittävän hyvin toteudu.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #77

Toivon myös sellaista demokratiaa, jossa kaikki kansalaiset uskaltaisivat seisoa omilla jaloillaan ja katsoa kanssakansalaisiaan silmiin.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

" tuomitsemalla Trumpin valinta jo ennakkoon ja jälkikäteen ei toimita kansanvaltaa kunnioittaen"
.....................

Hitler tuli aikoinaan valtaan samanlaisilla vihapuheilla. Hän pilkkasi eri etnisiä ryhmiä ja vammaisia. Trump pistää vielä paremmaksi solvaamalla vielä naisiakin. Kyllä tämmöisiä saa ja pitää vastustaa jo heidän mielipiteidensä takia,

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Suuri ja yhteinen rajaton kansankoti on saanut nyt kansalaisiltaan rukkaset. Näyttää olevan tuollaista ajattelua kovasti liikkeellä. Kumma, että ei se globalisaation ja myös vapaakaupan rajaton riemu enää ihmisiä innosta. Päätökset, rahat ja työpaikat kun lipsahtaa muualle, niin omatkin näkemykset muuttuvat nopeasti. Hyvä näin.

Mitä siihen muuriin tulee, niin se taitaa olla enemmänkin kulissi. Amerikkalaiset kun käyttävät sujuvasti meksikolaista halpatyövoimaa. Ovat käyttäneet jo kymmeniä vuosia. Ihan samalla tavalla muuten sitä halpatyövoimaa käytetään myös EU ssa. Esimerkiksi : Osalla Espanjan tomaattiviljelmien poimijoista ei ole lainkaan työlupia, eikä myöskään mitään oikeuksia.

Ehkä se aita sitten edes hieman suojaa myös lähtijöitä ja rajoittaa hyväksikäyttöä. Muurin avulla myös tulijoiden valinta taitaa helpottua.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Yhdysvalloissa ei ole koskaan liputettu globalisaation puolesta puhtaasti Amerikan edun näkökulmasta.Globalisaation synnytti Yhdysvaltain vastuullinen politiikka ww2
jälkeen.Suomi on kiistatta yksi suurimpia hyötyjiä.USA ei ole suuri voittaja.Olisiko sen tilanne parempi kuin nyt, jos olisi menetelty toisin?Kukaan ei osaa vastata.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Julistetaan että Suomi tarvitsee avointa maailmaa ja vapaakauppaa. Minkä onnen on EU:n vapaakauppa-alue tuonut? Vientimme on kasvanut EU:n ulkopuolisiin maihin ja EU:n alueelle supistunut. Maksamme 1 miljardin nettomaksun unioniin ja maahantunkeutujille ainakin miljardin. Maahantunkeutujien kustannuksia työnnetään valtion ja kuntien menoihin "suomalaisten" piikkiin, kuten Kelan kasvaneet kustannukset sen osoittavat. Maamme rappeutuu ja sen sivistystaso laskee jos tätä menoa jatketaan. Ei Trump puheessaan sanonut, että maassa olevat mustat on karkotettava, mutta muukalaisten lisämaahantulo pitää estää/rajoittaa. Koko Eurooppa nääntyy muukalaiskustannusten alla. Se on Saksaa myöten nähty, Itä-Euroopan entisistä kommunistimaista puhumattakaan. Suomi vaan köllöttelee, vaikka meillä ei ole menneisyyden syntiä, valkoisen miehen taakkaa.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #50

"Niin totta kuin osaan"
Maksuosuus vaihtelee vuosittain riippuen jaksotuksista.
Käsittääkseni tarkoitit sen olevan 1mrd vuodessa.

2014 809 milj
2015 488 milj Olit puolittain oikeassa.Kyse on todella euroista.Mitä lukuihin tuiee niin "virheesi" on luokkaa alle 100%, kuitenkin selvästi yli 50% kahden edellisen vuoden keskiarvoon nähden.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #58

Jaksotuksella tarkoittanet, etteivät he tarvitse tai ettei heille anneta joka päivä säännöllistä hoitoa, huoltoa, asuntoa, sairaalakäyntejä, sosiaalipalveluja, toimeentulotukea jne. Valtion budjetissa menot arvioidaan aina alakanttiin. Viime vuoden viimeiset näkemäni valtion menot olivat 836 miljoonaa euroa. Kun, hyvä Mauri Lindgren, vakuutat tietäväsi, niin todistustaakka on sinulla osoittaaksesi vääräksi mainitsemani luvun. Sosiaalikuluja siirrettiin tämän vuoden alussa Kelaan, jotain lienee vielä kunnankin sosiaalitoimistossa. Otapa niistä kaikista selvä, mitkä ovat maahanmuuttajista aiheutunieta, muuttajathan ovat heti "suomalaisia" saatuaan oleskeluluvan. Ennen jonotettiin kansalaisoikeuksia jopa vuosikymmeniä, vaikka elätti perheensä. Näin ovat rajat kaatuneet, ja seuraukset hirvittävät. - Eräs tuttavani kertoi joku päivä sitten menneensä Kelaan, mutta tovin kuluttua poistuneensa asiansa hoitamatta, kun edellä oli 14 ulkomaalaista ja heillä avustajia. Työtä heille löytyy, me maksamme. Pitäisi, Mauri Lingren, miehissä olla sen veran miestä, että rohkenee katsoa tosiasioita silmiin ja rohjeta puhua niistä. Mitä muukalaisille annetaan, se on omiltamme poissa - vaalikauden raamihan on pyhä!

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #62

Anteeksi.Minä tyhmä kuvittelin,että tarkoitit unionin nettomaksujen ja maahantunkeutujiin liittyvien kulujen olevan yhteensä 2mrd.Eli rautalangasta.Otin ainoastaan kantaa Suomen Eu maksuihin.

Tuija Salminen Vastaus kommenttiin #58

Itseasiassa maksamme huomattavasti enemmän EU:lle vuosittain. Julkisesti mainitaan vain ns jäsenmaksu, mutta sujuvasti unohdetaan tullimaksut joista tilitämme vuosittain EU:lle 75%. Luvutkin ovat itselläni jossain kansiossa olemassa, mutta eiköhän tieto ole jokaisen haettavissa netistä.

Mitä tulee Kyllösen puheenvuoroon, kirjoitus on hyvä kuvaus nykymenosta... vastaa hyvin kansalaisten tuntoja sosiaalisessa mediassa, olemme saaneet tarpekseemme; invaasio ja sen kustannukset, maan sisäisen turvallisuuden heikkeneminen, naisiin ja lapsiin kohdistuva seksuaalinen häirintä, raiskaukset ja muu rikollisuus. Punavihreiden agressiivisesti tuputtama suvaitsevaisuus meteli...joka oikeammin tapahtuu suvaitsemattomuuden hengessä.

Hyökkäykset nationalismia kohtaan EU:n poliittisten broilereiden ja suomalaisten poliitikkojen taholta ovat itseasiassa loukkaus kaikkia suomalaisia kohtaan. Trumpin kansallismielinen puhe oli kuin raikas tuulahdus Eu:n ja suomalaisten federalistien mädättävän raskaan globaali saarnan keskellä, joka on tuonut kansalaisille maksajan roolin talouseliitin vaurastuessa entisestään.

Mielipiteitä lukiessa, huomaan muutamien suvakkien löytäneen tiensä tähänkin...vastenmielistä...

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #102

Kiitos mielipiteestäsi, Malyle1. "Suvakkimielipiteiden" esittäjien tarkoituksena on kieltää tosiasiat ja saattaa esitetyt näkökohdat kyseenlaiseksi sekä saattaa puhuja/kirjoittaja epäilyksen- ja naurunalaiseksi sekä luopumaan vakaumuksensa puolustamisesta. Sillä on tyypilliset kommunistiset ja anarkistiset toimintatavat, koska tavoitteena on kaiken särkeminen kykenemättä itse asettamaan mitään korvaavaa tilalle. Tämä on kaiken hävittävä ja tuhoava "barbaarikulttuuri", jota maailmassamme Isis edustaa ja jolle omat tuhovoimamme raivaavat tietä. Mutta emme luovuta. Me taistelemme laillisin keinoin Suomen ja suomalaisuuden puolesta.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Nykyinen Suomeenkin laajana ulottuva maahantunkeutuminen oli viime vuonna hyvinkin ihmiskauppaa. Sitä koskeva ihmiskauppajuttu on menossa Oulun käräjäoikeudessa. Ihmisiä kuljetettiin läpi Euroopan Ruotsin kautta Tornioon ja edelleen sijoituspaikkoihinsa. Tuskin tämä on ainoa tapaus. Ne jotka ihmiskauppaa kannattavat, varmaankin itse siitä tavalla taikka toisella hyötyvät. Maassamme on korkea työttömyys ammattitaitoisillekin ihmisille. Miten hyvin työllistyvät kielitaidottomat ja ammattia vailla olevat ihmiset. Mielestäni on Suomen houkuttelevuutta vähennettävä ja suljettava salakuljettajien reitit Euroopan laajuisesti. Ihmisille on onnellisempaa kehittää oloja heidän omassa kulttuurissaan. Jatkuvasta auttamisesta luopumisella pakottaisiin heidät kehittämään maitaan ja kulttuurejaan ihmisillisempään suuntaan. Lintulaudalle ruokittu lintu laiskistuu ja jää annetun avun varaan. Ihmisille käy samoin, olipa hön kotona tai vieraassa maassa.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Mitä mieltä olet Esko Ahon käsityksistä Ykkösaamussa: "Trumpin puhe oli kuin Veikko Vennamon puhe Suomen kansalle." - Siis populistinen puhe äänestäjilleen ja kannattajilleen, jotka luovuttivat demokratian nimissä nyt valtansa Trumpille. Kuten Suomen kansa EK-vaaleissa eduskunnalle.

Aika näyttää tuonnempana, mitä Donald Trump koalitioineen on miehiään hyvässä ja pahassa. Nyt vain spekuloidaan. Totuus paljastuu myöhemmin.

http://areena.yle.fi/1-3831839?autoplay=true

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Kari, minä edellä kehuin hänen puhettaan. Viittaus Vennamoon oli hyvä. Vennamo aisti poliittisen tilanteen silloin ja toimi paineen helpottajana kärsivälle kansalle. Politiikka kulkee aina taloudellisten ongelmien takana. Vahvin kansaliike nousee silloin kun parempaa on jo näkyvissä. Kun ja jos nyt taloustilanne paranee hiukkasenkaan, maata johtanut eliitti monessa vaalikaudessa on poliittisella liipasimella. Poliittinen kriisi meillä on siis vasta edessäpäin. 2011 oli protestivaalit, 2015 lähes yhtä kiivaat, seuraavat lienevät vielä kovemmat. Eri asia on, mihin puolueeseen paine kanavoituu. Räiskähtääkö kattilan paine Paavon vai Timon silmille vai nouseeko peräti uusi hahmo. Pääasia että kansan poliittinen innostus säilyy ja kasvaa. Esko Aho ilmoittatui jälleen julkiseksi vaikuttajaksi, jotta kansa jaksaisi uskoa puoluepolitiikkaan. Nyt poliitkkojen profiili on todella likainen, ja syystä. Sama tulanne USA:ssa ja siitä tulos, Trump. Trump on yhteiskunnallisten ongelmien tuote. Juuri sellainen kuin kansa tarvitsee ja ansaitsee. Suoraa puhetta, tykitystä.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Brexitkin näyttää olevan Trumpin tavoin yhteiskunnallisten ongelmien ja kriisien tuote ja seuraus. Ymmärsinkö oikein? Mitä siitä seuraa Britanniassa, USA:ssa ja Euroopassa taikka jopa globaalisti? Veloilla, inflaatiolla, matalilla koroilla, sisäisellä devalvaatiolla ja huijauksilla "Ostettu Aika" on tullut matkansa päähän? Siksi nationalismi ja populismi nostavat protestina päätään. Kansallinen itsemääräämissoikeus ja demokraattisuus halutaan takaisin.
Valuvirheet pitää korjata. Samoin yhdessä hyvksyttyjen alkuperästen sääntöjen ja arvojen palauttaminen. Muuten integraatio kärsii konkurssin. Mutta saavutetaanko sitä protektionismillakaan?

Suomelle on tärkeintä hoitaa suhteet hyvin joka ilmansuuntaan. Minne nykykehitys johtaa?

Onko se ahneen kapitalistis-sosialitisten sekä vastuuttoman postmodernismin ja hällä-välisen uusliberalismin virtuaalitalouskuplien poksahtamien alkusoittoa vai mitä? Kohti moraalisempia arvoja ja kestävämpää kehitystä. Mitä rakennemuutoksia tämä kehitys enteilee?

Minne menet maailma ja Suomi?

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #66

Kari, mielestäni maailma on menossa vastuullisempaan suuntaan. Trumpin sanoma ymmärtääkseni on, että kansat ja ihmiset kantaisivat nykyistä enemmän vastuuta itsestään ja maistaan. Terve kehityssuunta, sillä maailmassa on avun varassa olevia niin paljon, ettei heitä voi pelkissä leireissä elättää. Omin avuin eteenpäin, ja apua sellaisille, jotka eivät omin voimin tule toimeen. Kansallisesti hoidettuna hommat sujuvat paremmin kuin kansanvälisillä leireillä ympäri maailmaa. USA ja monet muutkin maat ovat kyllästyneet kohtuuttoman suuriksi paisuneisiin avustuskustannuksiin. YK:ssa kaikilla valtioilla on yksi ääni, mutta kustannukset kaatuvat vauraimpien maiden ylle. Siitä on seurauksena YK:n heikkous. Samoin on käynyt EU:lle. Brexitin suurin syy monien arvioiden mukaan on juuri maahanmuutto, muukalaiset ovat raskas taakka. Kun meillekin porukkaa lappaa rajattomasti, ihmiset alkavat vältellä veroja. Seurauksena yritysten ja yksityistenkin veronkiertoa. Aivot karkaavat maasta. "Pitäkää tunkkinne", sanoi pääministerikin tilanteessa, jossa eduskunnan suunsoittajat mellastavat vapaasti antamatta tukea hallituksen pyrkimykselle taittaa velanotto.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #86

Tuskinpa oppositiopuolueilla olisi riittävästi eväitä ja kykyä panna Suomen ristiriitoja aiheuttava talous kuntoon. Pelkkää retoriikaa ilman ns.pihviä! Kapuloita rattaisin heittelemällä ei Suomi nouise "hyvinvointvaltioksi" eikä uusia etikettejä "vanhan mehupullon" kylkeen liimaamalla. Orwellilaisuusa on vain sanahelinää ja vanhentunutta , ei-aitoa edistyksellistä politiikkaa.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #91
Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Trump on populistipelle, jonka puheet on mitä on. Ne on tarkoitettu innostamaan kansalaisia jotka eivät paljon mitään mistään ymmärrä.

Parhaiten minun mielestäni asiaa on analysoinut suomalainen populisti Timo Soini, joka on kuulemma sanonut jotain sellaista että "on virhe ottaa Trumpin sanomiset kirjaimellisesti ja oikeampi olisi ottaa vakavasti se miten Trumpin puheet vaikuttaa ihmisten tunteisiin.

Näin ollen puheita ei pidäkkään ottaa sillä tavalla kirjaimellisesti kuin mitä on totuttu.

Sipiläkin taitaa olla oikeassa siinä ettei Trumpin puheisiin kannata takertua. Vasta teot ja niiden vaikutukset määrittelevät sen mikä Trump on miehiään.

Näin ollen pitäisin blogistin optimismia varsin ennenaikaisena ja jopa vähän varomattomana.

Esko Ahokin oli siamaa mieltä ja oikeassa siinä että Suomen ulkopoliittisen johdon ei pidä reagoida Trumpin puheisiin vaan tarkkailla Trumpin tekoja ja niiden aiheuttamia vastareaktioita ja vaikutuksia ja niihin seikkoihin perustaa politiikkansa.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

No ei tässä nyt paljon teoille ole ollut aikaa. Pitäisikö siis olla puhumatta? Mutta ei kai ihmistä pidä tuomitakaan malttamatta katsoa, mihin laillisesti valittu presidentti pystyy ja mitä hän tahtoo.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

On melkoista kansanvallan ja laillisten vaalien tuloksen halveksuntaa, että moittii vaaleilla valittua presidenttiä "populistipelleksi".

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Ei tässä mitään moittimista ole.

Trump oli populistipelle ennen vaaleja,
eikä ole sen jälkeen siitä miksikään muuksi muuttunut

..... näköjään.

-----------------

Timo Soini oli kyllä populistipelle ennen vaaleja
mutta bvaalien jälkeen jän kyllä muuttui asialliseksi politikoksi.

Veikkaan että ennen seuraavia eduskuntavaaleja Soini muuttuu kyllä uudestaan populistipelleksi, mikäli ei sitten halua jo luovuttaa pellepukuaan jollekin toiselle.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #144

On varmaan mielestään upeaa ihmisellä, jolla on varaa, kykyä ja rohkeutta arvioida maailman mahtavinta, kansan valitsemaa hallitsijaa tuollaisilla halventavilla nimityksillä.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Trump on narsisti ja harvemmin kuuntelee esimerkiksi lähipiirinsä viisaita neuvoja. Trump antoi jo potkut kaikille suurlähettiläille ja heidän oli jätettävä välittömästi paikkansa virkavalan vannomisen jälkeen. Kysymyksessä on maailman mahtivaltio!
Trump allekirjoitti määräyksen, joka koskee terveydenhuoltouudistusta eli ns. Obamacarea. Trumpin allekirjoittama määräys on ensimmäisen askel terveydenhuoltouudistuksen purkamisessa. Mitähän häntä äänestäneet tästä pitävät?

Trumpin valinnan myötä tuntuu siltä kuin joku olisi ”potkaissut maapalloa.” Viimeksi sitä potkaistiin 1930-luvun Saksassa tunnettuine seurauksineen. Vielä tulee eteen aika, jolloin moni toteaa Amerikan mailla: ”Mutta eihän siinä näin pitänyt käydä.”

Alkaa tuntua olevan ilmassa ”historian havinaa” ja monella jää vielä ”haavi auki.”

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20170121220005754...

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Eikö jokainen politiikkaan lähtevä ole jossain määrin narsisti? Terveydenhoitoa koskevan asetuksen antaminen ei kai ollut yllätys kenellekään. Hän teki sen minkä vaaleissa lupasi ja toteutti näin äänestäjäinsä tahtoa.
1930-luvun tapahtumat olivat 1. maailmansodan seurausta. Oli kaksi hylkyvaltiota, Saksa ja Venäjä. Pelasivat hädässään yhteen, seurasivat toisiaan, riitaantuivat ja iskivät yhteen. Nyt on vastaavanlainen tilanne: Venäjällä on melko hulluksi arvioitava mies vallassa. USA:n oli tuotettava vastapari, Trump, yhtä posketon puhuja ja luultavasti myös toimija. Toisen maailmansodan loppuratkaisu, Venäjän ja USA:n yhteenotto, on käymättä. Putin on rassannut sen syntyväksi. Venäjä on niin pitkälle aseistautunut ja kiihottanut nuorisoaan ainakin jo kymmenessä vuosiluokassa, että valmius hirvittäviinkin seurauksiin on olemassa. Eurooppa on siinä välissä. Trumpin viittaus omiin vastuisiin puolustuksessa on otettava vakavasti. Maailma suojautuu ja sulkee oviaan. Itsesuojeluvaisto toimii.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Toivon vilpittömästi, että hän ei sairastaisi narsistista persoonallisuushäiriötä, josta kerrotaan Wikipediassa.
Mitä tulee näihin suurlähettiläiden ”lemppuihin”, niin kyllä ne ovat kaukana normaalista etiketistä diplomatiassa. Käviköhän Yhdysvaltain suurlähettiläs edes jäähyväisaudienssilla Tasavallan presidentin luona ennen kuin hänestä tuli yhtäkkiä entisen suurlähettiläs?

Google: Narsistinen persoonallisuushäiriö

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #60

Kansan valitsema. Saa sitä mitä tilaa.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #61

Kansa saa vaalivalinnoillaan aina arvoisensa päättäjät.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #71

Juuri näin. Kansa puhunut, pulinat pois, sanoi J. Virolainen.

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö Vastaus kommenttiin #87
Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola Vastaus kommenttiin #87

Kommenttini viiden vuoden takaa:
Mitä Virolaiseen tulee, niin ollessaan pääministerinä hän yritti estää Kollaan miesten asevelijuhlan Kontiolahden varuskunnan alueella, jossa Kollaan muistomerkki sijaitsee. Virolainen esitti kenraali Simeliukselle allekirjoitettavaksi paperin, jossa kokoontuminen olisi kielletty, johon Simelius sanoi ei.
Jatkoa seurasi. Sotaveteraanit eivät saaneet syödä ateriaa varuskunnan ruokalassa, vaan joutuivat ”ulkoruokintaan”. Varuskunnan soittokunnan esiintymisestä määrättiin maksu veteraaneille.
"Tämä ei ole farssia, vaan Suomen valtakunnan ’virallista’ isänmaallisuutta vuoden 1958 ulkoministerimme ja myöhemmän pääministerimme tulkitsemana”, kirjoittaa Kauko Kare kirjassaan ”Tähän on tultu” sivulla 136. Kirja on julkaistu vuonna 1967.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #104

Pitää paikkansa. Olen lukenut tuosta. Minulla on Kauko Kareen kirja kirjahyllyssäni ja olen tavannut hänet ja pidän häntä rohkeana vakaumuksen miehenä ja Suomen puolustajana. Ilman heidänlaisiaan Suomen olisi saattanut käydä huonosti. Maanpuolustajat olivat huonossa asemassa, vasta 1980-luvulla suomalaisuus uskallettiin nostaa esiin ja alettiin antaa kunnia lotille ja sotaveteraaneillemme. Virolainen halusi Karjalan takaisin, ja keräsi tavoitteellaan karjalaisten ääniä, mutta jäi Kekkosen mielipiteiden varjoon. Hänen ansiotaan on, että Karjalan palautus pysyi keskusteluissa. Nyt ollaan niin suossa, ettei Karjalan Liittokaan enää palautusta vaadi. Minä kannatan kaikkien pakkoluovutettujen alueiden rauhanomaista palautusta.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #121

Minulla voi olla vielä tallessa Noottiletiäkin. Tosin Kremlinkiertolaisia teos on jäänyt lainaajalta palauttamatta.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola Vastaus kommenttiin #61

Demokratian suurin heikkous on joskus demokratia itse. Lupaamalla yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista saattaa päästä maailman mahtavimmaksi mieheksi.
Vanha roomalainen valtiomies ja filosofi Seneca on aikanaan sanonut: ”Kuta enemmän on valtaa, sitä vähemmän sitä saa käyttää väärin”. Avasivatko amerikkalaiset nyt Pandoran lippaan? Seneca on niin ikään sanonut:” Aika paljastaa totuuden”.
Pääsemme nyt aitiopaikalta seuraamaan Trumpin vallankäyttöä, jossa on lähdetty ”reippaasti” liikkeelle. Toivottavasti siinä Suomi-neidon jalat tulevat pysymään kuivina. Kastumisen vaaraa on aina olemassa. Muistuu mieleen historiasta etupiiriajatteluun perustuva Molotov-Ribbentrop -sopimus.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

"Trump on narsisti"
.............

Huvittavaa että Trump jaksaa twiittailla Diili-ohjelman katsojalukujen laskusta kun Conan barbaari rupesi vetämään sitä. Tai kun hän pisti lehdistö edustajansa valehtelemaan että hänen virkaanastujaisseremoniassaan oli "kaikkien aikojen ennätys yleisö". Valokuvista pystyy aivan vaivatta näkemään että porukkaa oli huomattavasti vähemmän kun Obaman bileissä. Mutta kun se oma ego on kaikkein tärkein narsistille niin sitä täytyy kohottaa vaikka valehtelemalla.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Alan kallistumaan itsekin tämän narsisti- teorian kannalle.

Minua vain eniten ihmetyttää se että miten tämä narsismi voikin olla näin avointa ja peittelemätöntä.

Vain narsistille voivat tällaiset asiat olla niin tärkeitä mitkä näyttävät olevan Trumpille tärkeitä.

Luulisi että tämä narsismi olisi myös Trumpin heikko kohta, jota muden maiden nationalistit voivat käyttää häikäilemättä hyväkseen.

Epäilemättä Putinin hallinto on tämän havainnon jo tehnyt ja he ovat saaneet Trumpista otteen juuri tämän hänen narsisminsa kautta.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Trump antoi jo potkut kaikille suurlähettiläille"

Näinhän USA:ssa on tehty aina kun vallassa oleva puolue vaihtuu.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Juuri noin. Porukka vaihtuu aina presidentin vaihtuessa. Joskus tuntuu, että Suomessakin se voisi olla hyväksi. Virkamiehet ohjaavat, joskus muinoin vv-ministeriö hoiti hommansa vastuullisesti. Nykyisin tuntuu siltä, ettei toden puhujia enää virkamiehistössäkään ole ainakaan haitaksi asti. Aikanaan oli verraton valtiovarainministeri Ahti Pekkala, tosi hyvä ja arvostettu vv-ministeri. Kansakoulupohjainen, osuuspankin konttorissa taloustaitonsa oppinut mies. Nämähän pistettiin sivuun 1980-luvun lopulla pankeista ja otettiin joustavat nuorisomerkonomit tilalle myymään rahaa. Jälki oli hirmuinen. Opetusministeriössäkin kuohuu. Millaisiahan lapsia sen johdolla maahamme kasvatetaan. Pirkkalan ja Prinkkalan poikia?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Ahti oli kantapäänkautta oppinut, kun maaseutua lähdettiin teollistamaan, vain Parkano Oy ja Mekes jäivät eloon.
OKO oli kaatua ja pelastukseksi maaseudun osuuspankeissa sanottiin kaikki hoidetutkin lainat irti, tämä unohdetaan mielellään.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #99

1990-luvun laman laskut maksatettiin yrittäjillä. Se oli hirvittävää aikaa. Koiviston käskystä näin tapahtui. Koivisto ja Holkeri olivat laman aiheuttajat. Kumpikaan ei ole laskujaan siitä maksanut. Oikeata asiaa puhut jälleen, Aimo!

Käyttäjän HannuTuulasvaara kuva
Hannu Tuulasvaara

YLE:n toimintaa voidaan pitää ala-arvoisena koko Yhdysvaltain presidentinvaalien ajan. Se on toiminut ikään kuin vaalit olisivat olleet Suomessa ja suomalaisia olisi pitänyt yrittää käännyttää toisen ehdokkaan puolelle. Täysin käsittämätöntä toimintaa.
Hiljattain nousi Sipilän viesteistä YLE:n toimittajalle melkoinen kohu. Ajankohtaistoimituksen päällikön jakkara uhkasi kaatua tässä rytinässä, koska hänen katsottiin rajoittaneen toimittajien vapauksia ohjelmien teossa.
Tässä kohtaa voisi kysyä, mitä tarkoittaa toimittajien vapaus? Onko se sitä, että saa tehdä omien ideologioidensa ja ajatusmaailmoidensa mukaisia ohjelmia? Tuskinpa!! Kyllä YLE:n toimittajilta täytyy voida vaatia täydellistä tasapuolisuutta ja puolueettomuutta ohjelmien sisällössä. Minkäänlaista ohjausta toimittajien taholta johonkin mielipidesuuntaan ei tulisi missään olosuhteissa sallia.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Joku kolumni takaperin kirjoitin Neljännen valtiomahdin kriisistä. Suomessahan media on tyystin hukassa. Yle ja ns. valtalehdet ovat suvakkien käsissä. Ei mitään vastuuta maan ja alueensa asioista. Tarvitaan todella talousihmisiä medioiden johtoon. Yle on pahimmin epäonnistunut. Yle on USA:n vaalitaistelussa ollut osallinen aivan kuin kysymys olisi Suomen vaaleista. Ylen kirjeenvaihtoporukka riehuu maailmalla ja Suomessa kuin kiimainen feministilauma varsinaisen tehtävänsä unohtaneena. On ansiokasta, että HS tänään nosti esiin tilanteen pääkaupunkiseudulta, jossa vallitsee suuri naisenemmistö ja miespula. Osuttiin ongelmien ytimeen eli siihen mitä kiihkomielinen feminismi on kansallemme aiheuttanut ja pahentanut kunnollisten, ihanien ja rakastettavien naistemme asemaa, siis naistemme suurta enemmistöä. Ketä palvellee tämä kehitys? Kansamme syntyvyys tämän typerän politiikan seurauksena heikkenee, tarjolla olevat miehet vähenevät ja siksi kai toivo onkin pantava muukalaisiin, joiden laumoista ihanan valloittajan toivotaan ilmestyvän.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Ylen "toimittajat" vaativat itselleen ja omien mielipiteidensä esittämiseen täydellistä sananvapautta. Jos joku on heidän mielipiteitään vastaan, hän on rasisti.

Käyttäjän kraavi95 kuva
Keijo Räävi

Obama korjasi Bushin jätökset: lopetti laittomat sodat, puolitti työttömyyden ja tapatti Bin-ladenin. Lisäksi Obaman hallinto ei joutunut yhdenkään skandaalin riepottelemaksi. Täydellinen 8 vuotta siis.

Trump ei kykene muuhun kuin tuhoamaan USA:n kuten kaikki republikaanipresidentit ennen häntä.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Obaman virheitä korjataan jo. Se on USA:n kansan tahto.

Käyttäjän OssiOjutkangas kuva
Ossi Ojutkangas

Itseäni kiinnostaa erityisesti kuinka Trump onnistuu perumaan robotisaation. Sehän on yksi merkittävä syy siihen miksi Yhdysvalloista(kin) on hävinnyt raskas teollisuus ja tilalle on tullut työttömyyttä. Vaikka Trump peruisi jokaikisen kauppasopimuksen (mikä sekin johtaisi hankaluuksiin myydä niitä tehtaiden tuotteita USA:n ulkopuolelle), robotisaatiota on erittäin vaikea perua. Tältä pohjalta vähän ihmettelen tätä vähän yliampuvaa optimismia Trumpin kyvystä hoitaa homma niin sanotusti kotiin. Hienoa tietysti amerikkalaisten kannalta jos hän siinä onnistuu. Vaan kuinka se onnistuu, ellei sitten ryhdytä tekemään uudenlaista sääntelyä joka kieltää robottien käytön esim. autojen kokoamisessa? Uudenlaista sääntely-yhteiskuntaa odotellessa...

Käyttäjän karikilpio kuva
Kari Kilpiö

Digitalisaatio, automaatiot, kyberhyökkäykset ja robotisoituminen asettavat ihmiskunnan uusien haasteiden eteen ja kriiseihin. Nykyisetkään työpaikat eivät ole varmoja, vaan osa nykyisistäkin työpaikoista menetetään uuden teknis-taloudellisen murroksen seurauksena. Onko tämä jo kolmas murros maanviljely-yhteiskunnasta savupiipputeollisuuden kautta digitalisaation yhteiskuntaan?

Siirrytäänkö fyysistä ja verisistä sodista kauppa- ja digitalisaation sotiin?

Mitä sen jälkeen tulee "kehityksen kehittyessä kehittymistään"?

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Uskon, että ihminen kykenee ratkaisemaan työllisyyden ongelmat. Kansainvälinen kapitalismi on näyttänyt rumat kasvonsa. Ihmiset eivät suostu sen paremmin raharikkaiden kuin robottienkaan alaisiksi. Nälkä pakottaa muutokseen. Elämä palaa kyliin. On palattava peruselinkeinoihin, tavallaan palattava sata vuotta taaksepäin, kansalliseen ja paikalliseen omavaraisuuteen. Se voi kuitenkin tapahtua vain takaiskun kautta. On vielä pitkä matka maailmanhallitukseen, ehkä tuhat vuotta, tuskin sen enempää.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Päinvastoin kapitalismi pysyy aina kuvioissa.Hölmöt äänestäjät kuvittelevat,että heitä hyväksikäyttävä uusi raha on parempaa kuin "eliittiä" tukeva vanha raha.

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen Vastaus kommenttiin #103

Kapitalisteja, pääoman omistajia, tarvitaan antamaan työtä. Työnantajien ja rahan sijoittajien määrä on Suomessa liian vähäinen. Kun työ, raha ja palvelut voivat vapaasti liikkua maasta toiseen, työ karkaa kalliiden palkkojen maista. Tämä on vapauksien seuraus ja hinta. Kun EU:hun ja yhteisvauuttaan oltiin menossa, SAK ja pääoman omistajat kannattivat sitä, vaikka tiesivät, ettei enää voida devalvoida. Pääoma oli tässä kaikessa voittaja, työ häviäjä. Työ ei ole kyennyt vastaamaan huudostaan - palkkoja ei ole suostuttu kunnolla alentamaan kilpailukyvyn palauttamiseksi. Hallitus ja eduskunta toistensa perään tekevät lisää velkaa odottaen, että jokin ihme maamme pelastaisi. Ihmettä ei ole näkyvissä. Vihervasemmisto, työ, huutaa aina vain lisää velkaa otettavaksi. - Vihdoin USA otti tarvittavan askeleen. Trump ajaa maansa suojautumista vapauksien haitoilta. Britannia teki vieläkin vahvemman liikkeen päättäessään jättää EU:n. Pääsyy on holtiton maahanmuuttopoitiikka. Muurit tarvitaan Euroopan rajoille, jos aiotaan EU pitää koossa. Ellei muureja tule ulkorajoille, ne rakennetaan jossakin vaiheessa itsenisten valtioiden harkinnan mukaan paikkoihin, jotka turvaavat kansallisvaltiot. Elämme kansainvaellusten aikaa. Tämä ei ole enää rauhaa aikaa. Maailmansodan aikaan siirryttiin 2001 WTC-tornien sortuessa islamin toimesta.

Toimituksen poiminnat