Matti Kyllönen

Suomen valtarakenteita jäytää mätä

Vaalirahasotkussa on alettu tulla ydinkysymykseen eli vallankäyttäjien lainkuuliaisuuteen, yhteisten varojen käyttöön, politiikan rehellisyyteen ja politiikan moraaliin.
Entisen pääministerin Matti Vanhasen väheksyvät kommentit asiassaan osoittavat, kuinka vähän moraali ylimmissä valtarakenteissa merkitsee ja kuinka vähän korkeimmilla vallan portailla veronmaksajien rahojen käytössä oikeudenmukaisuus merkitsee. Huolestuttavaa on myös se, kuinka hallituspuolueiden taholta on koetettu vähätellä asian vakavuutta. Tämän perusteella on aihetta pelkoon, että asia pyritään painamaan villaisella. Taas kerran "pyyhkäistään pöytä puhtaaksi" ja karavaani jatkaa kulkuaan.


Sodanjälkeisen politiikan rappion eräs virstanpylväs on Kekkosen ja Korsimon valtaan nousu maalaisliitossa. Lapsuuteni vuosista Kuusamossa muistan 1950-luvun puolivälin tapauksen, kun puoluesihteeri Arvo Korsimo liikkui itäkairassa käännyttämässä vanhoillislestadioalaisia Kekkosen taakse. Rahan voimalla käännyttäminen herätti arvostelua ja ihmetystä, mutta valtaklikki jyräsi kyläosaston toisensa jälkeen uuteen uskoon, "uuden turvallisuuspolitiikan" taakse.
Luotiin "luottamuksellisia suhteita" Neuvostoliittoon. Seuraava virstanpylväs oli pientalonpoikain nousu moraalin rappiota vastaan loppuvuonna 1957, yöpakkaset 1958 ja Kekkosen voittokulku kukistamalla vanhan maalaisliiton viimeisetkin korkean siveellisyyden pilarit puolueesta. Maalaisliiton ydinjoukko pientalonpojat ryhmittyivät Vennamon johdolla omaksi puolueeksi ja talonpoikaiston omaksitunnoksi.
Noottkriisi 1961 vahvisti edelleen Kekkosen valtaa. Turmiollisen kehityksen merkittävin "uudistus" oli kuitenkin Kekkosen johdolla luotu puoluetukijärjestelmä, joka käänsi valtarakenteet ylösalaisin. Kansa ei enää asettanut ehdokkaita, vaan puoluetoimisto ja puolueen johto. Syntyi puolue-edustuslaitos, kansanedustuslaitos katosi.
Puoluelehtien tuki johti siihen, etteivät puolueet olleet enää riippuvaisia lehtien tilauksista, ilmoituksista eivätkä sisällöstäkään, kun lehtien toimeentulo turvattiin veronmaksajien rahalla.
Tämä johti yhä keskitetympään, puoluejohdon taholta saneltuun  lehtien sisältöön ja puoluelehtikentän yhdenmukaistumiseen. Kentän ääni tuli julki vain sitoutumattomissa medioissa, jotka menestyivätkin.


1970- ja 1980-luvuilla puoluevalta lisääntyi paitsi Yleisradion kautta, mutta ennen muuta sen vuoksi, että puoluelehdet suurten valtiontukien ansiosta ryhtyivät valtaamaan paikallislehdistöä ja -radioita. On kokonaisia maakuntia maassamme, missä ei ole montakaan itsenäistä, paikallisen väestön omistamaa paikallislehteä tahi -radiota. Maakunnan puoluepää-äänenkannattaja omistaa valtaosan maakunnan mediavallasta, minkä lisäksi ääpuolueen hallussa on myös maakunnan YLE.
Surullisin tilanne tässä suhteessa on Pohjois-Pohjanmaalla, keskustapuolueen hallitsemassa maakunnassa. On taloudellinen ihme, että yhteiskunnan varoilla keskeisesti vuosikymmenet elänyt Suomenmaa (Liitto) on kyennyt "ostamaan" valtaosan maakunnan paikallislehdistä. Niiden sisältö määrätään Oulussa (Helsingissä) eikä suinkaan kunkin lehden ilmestymispaikkakunnalla. Siksi valta on kunnista paennut - rappiota paenneiden ihmisten myötä.
Kunnallisesta vallankäytästä näissä olosuhteissa ei maassamme ole maanlaajuisesti vielä lainkaan keskusteltu. Keskusta on suurin puolue, jopa yksinkertaisen enemmistön omaava, useissa Oulun läänin kunnissa. Kaikki kunnallisten asiain valmistelu tapahtuu puolueen sisällä, puolueen virkamiesten toimesta. Keskustan kunnallisjäjestössä muutamat miehet päättävät koko paikkakunnan elämää ja tulevaisuutta koskevat ratkaisut. Valmistelussa ei julkisuus rasita - huom. Matti Vanhasen hallituspolitiikka! - ja kunnanvaltuustossa asiat menevät sen mukaan kuin keskustan muutaman johtomiehet ovat päättäneet. Asioilla on usein yhteys päättäjien omiin etuihin, mutta esteellisyys korjautuu sillä, että asian valmistellut hyppää päätös(=kirjaus)vaiheessa sivuun, ja taattu käskyläinen varamiehenä nuijii "laillisen päätöksen" pöytään. Saman porukan "omistama" media julkistaa ja kehuu tehdyn päätöksen. Opposition ääni ei kuulu.


Valtakunnallinen tämä jokaisen kunnan toimintakulttuuri on sen vuoksi, että köyhien kuntien  käyttämästä rahasta jopa yli puolet on valtakunnallisten veronmaksajien rahaa. En sano, etteikö holtitonta rahankäyttöä ole etelässäkin - meidän kaikkien rahaa sielläkin - mutta etelässä on useampia puolueita päättämässä. Demokratia ja valvonta voisi toimia, mutta se ei toimi etelässäkään. Kolmesta suuresta puolueesta yksikään ei ryhdy ronkkimaan toisen puolueen mätäpaiseita, koska on vaara että omatkin sotkut nousevat haisemaan.
Juuri tästä on kysymys, kun vaalirahasotkusta puhutaan. Kysymys on vain pintaraapaisusta, ja todelliset rappion syyt ovat syvemmällä. Ne koskevat koko poliittista järjestelmäämme.
Puheena olevan Matti Vanhsasen asiaan liittyen on todettava, että maamme tarvitsee perustuslakituomioistuimen, jonka toiminnan kautta voitaisiin palata vallan kolmijakon toimivuuteen, siihen että lainsäädäntövalta, toimeenpanovalta ja tuomiovalta pidettäisiin kirkkaasti erillään.
Myöskin presidentin valtaoikeudet olisi säilytettävä vähintäänkin nykyisellään. Tähän astiset sinipunat ja sinivihermullat ovat toimillaan osoittaneet, että niiden käsiin ei voi enempää valtaa antaa. Entistäkin valtaa olisi kavennettava mm. perustuslakituomioistuimen perustamisen kautta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Olipas mielenkiintoista ! OLIPAS! :-)

Skenaariokysymys; Mitä maakunnissa tapahtuu kun suomesta loppuu raha, velanoton tultua tappiinsa ?

Vakuudeksi
VeliSynkkä ja Igor von Brutalisshwili ( Alter Ego )
www.paholaisencasino.com KansalaisFoorumi ja Think Tank Ajattelupaja
http://paholaisencasino.com/ideakilpailu/

Käyttäjän mattiantero kuva
Matti Kyllönen

Hyvä kysymys. Maakunnat kuihtuvat ja vastakkainasettelu pääkaupunkiseudun ja maakuntien kesken kasvaa. Tulevissa vaaleissa taistellaan siitä, jääkö maakunnille enää mitään, kun kaikkien puolueiden voima on Helsingissä ja Uudellamaalla. Ensi vaalikausi on aivan ratkaiseva Pohjois- ja Itä-Suomen asutuksen säilymisen kannalta.
Kepu suurimpana syrjäseutujen puolueena on hukannut etsikkoaikansa valuttamalla valtionapuja tyhjyyteen. Nyt Väyrynenkin, suuri Lapin uudistaja, pakenee etelään.
Hukkuvasta laivasta hypätään pois.

Van Helsing (nimimerkki)

Erinomainen kirjoitus. Kumpa nuo tosiasiat saataisiin tungettua kansan kalloon niin tahti saattaisi maassa muuttua. Muistan jo 60-luvulta kuinka muutamat koulukaverit pohdiskelivat, täysin opportunistisesti, mihin puolueeseen kannattaisi liittyä. No nyt näitä opportunisteja on puoluetoimistot täynnä, eikä siellä ihanteellinen ihminen varmaan jaksaisikaan olla.

Mr. Conspiracy Intl. (nimimerkki)

Hyvää pohdintaa.

Sanon kuitenkin, että etelä kuppaa koko Suomea.

Jos katsoo laskut, niin niissä on lähes kaikissa helsinkiläinen tili ja firman pääkonttori.

Erityisesti ottaa päähän eläkemaksuissa Varman toimitusjohtajan lihottaminen.

Anna-Leena Nieminen

Puoluetukijärjestelmä poistettava ja perustuslakituomioistuin perustettava, hommaa siis riittää, kuka ryhtyy...

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

Hienoa,että Matti Vanhasen pahin rikos ei olekaan se,että hänen hallituksensa poisti pakkoruotsin yo-kirjoituksista:) Hieno homma. Eteenpäin on menty:)

ee-n (nimimerkki)

Kirjoituksessa oli paljon asiaa. Taltioin sen.

Kun katsoo, miten perustuslakituomioistuin toimii eri tahoilla, voi tutustua vaikkapa Liettuan systeemiin.
Siperia on ilmeisesti opettanut liettualaisia niin, että myös sen eliitti on kansan puolella. Maan perustuslaki on sen mukainen.
Presidentin valta tasapainottaa parlamentin ja hallituksen valtaa. Maan perustuslakituomioistuin tuntuu olevan ajan tasalla.

Valitettavasti olen pessimistinen Suomen suhteen. Vie pitkän aikaa ennenkuin maa vapautuu korruptoituneista virkamiehistä, politikoista ja medioista. (Taitaapa uusisuomi olla jonkinlainen valopilkku. Yle olisi syytä romuttaa ja korvata vaikkapa osuuskunnilla.)

Onkin kysyttävä, kouluttavatko yliopistot päteviä juristeja joita ei jo koulutusaikana valtarakenteet sopivasti korruptoi. Opetuksen laatu? Onko sananvapaus yliopistoissa marginasisoitu? Missä määrin ja miten myös tiedekunnat ovat korrutoituneet?
Päätyykin sitten kysymään, mitä edellytyksiä nykyisessä ilmapiirissä on luoda perustulakituomioistuin, joka olisi juridisesti pätevä ja riippumaton. Todennäköisesti se olisi poliittisesti sitälin pätevämpi.

Korruptiokeskustelua on syytä jatkaa.

Käyttäjän ryyti kuva
jarmo ryyti

Aivan tämmönen tilanne:

Marjatta Vehkaoja 12.9.2010 Vapaa kielivalinta ry.

Perustuslain tulkinta on keltanokkien harteilla

(...)

Valiokunnan 16 jäsenestä 13 istuu valiokunnassa ensimmäistä kauttaan! Puolet valiokunnan jäsenistä istuu myös eduskunnassa ensimmäistä kauttaan! Kolmesta valiokunnan konkarista valiokunnan puheenjohtaja kuuluu svenska.nu-verkostoon ja varapuheenjohtaja on ruotsinkielinen, mitkä seikat mainitsen vain käsillä olevan aiheen vuoksi ja siksi, että valiokunta koostuu muutoin aloittelijoista perustuslakiasioissa.

Monissa muissa maissa perustuslain tulkintatehtävä on annettu erityiselle perustuslakituomioistuimelle, mutta meillä siis vasta valtiomiesuraansa aloittelevat kansanedustajat hoitelevat homman.
(...)

http://www.vapaakielivalinta.fi/ ->Ajankohtaista

myös

http://ryyti.puheenvuoro.uusisuomi.fi

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset