Matti Kyllönen

Kaikki blogit puheenaiheesta Autoverotus

Hallituksen tie vie muualle

Uusi uljas hallituksemme on vasta ensiaskeleillaan, mutta nyt jo rikotaan vanhojen autojen tuontiennätyksiä Ruotsista ja Saksasta. 

Ehkä hallituksen kannattaa ajatella joitain toimia autojen ja liikenteen suhteen, jotta vääristymä taittuu Suomen ja suomalaisten eduksi. Suomesta on tullut vanhojen autojen luvattu maa.

Suomi ei ole sähkön suhteen omavarainen, mutta hallitus haikailee sähköautoilun nimiin. Hallituksen tulisi ensin laittaa energian omavaraisuus kuntoon ja sitten vasta miettiä sähkön käytön lisäämistä yksityisautoilussa.

Traficomin mielivaltainen "muka asiakaspalvelu"

 

Seuraava uskomaton tarina kertoo, jos ei muuta, niin ainakin sen että monopolit, toimijasta riippumatta eivät koskaan ole hyväksi.  On toimijana sitten yksityinen tai yhteiskunnallinen toimija.

Yritän kertoa mahdollisimman lyhyesti mutta selkeästi.

Auto on paha

Nyt ilmastohysterian ollessa huipussaan autojen verotus saa (lähes) kaikki poliitikot innostumaan uusista koukuista autoilijoiden pään menoksi. Markkinamekanismilla ei tunnu olevan mitään roolia; rikkiviisaat poliitikot haluavat sanella, mitä vekotinta kukin saa käyttää ja mitä mikin vehje saa maksaa. Joskus vuosia sitten puhuttiin vielä verotuksen neutraalisuudesta ja optimaalisuudesta (hyvinvoinnin suhteen), mutta nyt on siirrytty täydelliseen mielivaltaan hintojen asetannan ja verotuksen suhteen.

Tienkäytön verotus ei pian enää toimi ajopolttonesteiden kautta

Luin taannoin artikkelin tiemaksujärjestelmäaikeista. Haastateltu VTT:n tutkija siinä kyseli, mihin ongelmaan ministeri Bernerin (kesk) sponsoroimalla, paikannukseen perustuvalla järjestelmällä haetaan ratkaisua, kun samat verot voisi kerätä paljon yksinkertaisemmin polttoaineveroina.

Vastaus lienee varsin yksinkertainen: sähköautoon. "Ongelman" ratkaiseminen tulee eteen laajamittaisesti jo vuosikymmenessä.

Autoilun riistoverotus on hengenvaarallista

Aamulehti (23.6.) uutisoi 18–24-vuotiaiden kuljettajien aiheuttaneen noin joka viidennen kuolemaan johtaneen liikenneonnettomuuden vuosina 2010–2014. Lähes puolet näistä kuolonkolareista ajettiin vähintään 15 vuotta vanhalla ajoneuvolla. Autokannan uudistuminen säästäisi ihmishenkiä.

 

Romutuspalkkiosta pysyvä käytäntö

 

Viime vuonna tehty vanhojen autojen romutuspalkkiokokeilu oli menestys, joka ylitti kaikki odotukset. Se osoittautui hyödylliseksi sekä ympäristön että autokaupan kasvun kannalta. Romutuspalkkioihin käytettiin kahdeksan miljoonaa euroa, joka riitti uudistamaan autokantaa 8 000 auton verran.

Romutuspalkkiokokeilussa vähäpäästöisen uuden auton ostaja sai palkkion uuden auton hankinnan yhteydessä. Palkkio koostui valtion maksamasta 1 000 euron avustuksesta sekä autoliikkeen maksamasta 500 euron vapaaehtoisesta palkkiosta.

Perussuomalaisten vaatimuksesta autoverotus alenee

Autoveron alentaminen toteutetaan neljässä samansuuruisessa vaiheessa vuosien 2016–2019 alussa, linjaa hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta. Autoveron siis alenee, vaikka perussuomalaisten vaalilupaukselle jopa naureskeltiin. Nyt se on totta, kuten monet muutkin asiat, jotka on kirjattu hallitusohjelmaan perussuomalaisten vaatimuksesta.

Uusi liikenneministeri voisi kohtuulistaa autojen käyttömaksun

Alkuaan tilapäiseksi tarkoitettu auton käyttömaksu ei päässyt uuden hallituksen listalle, kun autoihin kohdistuvaa verotusta päätettiin lieventää. Nykyinen käytäntö kohtelee epätasa-arvoisesti niitä, jotka haluavat ajaa isommalla ja turvallisemmalla autolla, mutta jotka käyttävät usein myös julkisia kulkuneuvoja tai liikkuvat jalan. Tähän ryhmään kuuluvat mm. kaupungeissa asuvat mökeilleen menevät perheet ja eläkeläiset, jotka käyttävät autoaan vain satunnaisesti, eivät päivittäisten työmatkojen tekemiseen. Auton käyttömaksu on kuitenkin sama ajokilometrien määrästä riippumatta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä