Matti Kyllönen

Kaikki blogit puheenaiheesta Korjausvelka

Autoilijan veroeurolle enemmän vastinetta

Autoilijat maksavat erilaisia veroja yli 8 miljardia vuodessa. Vuonna 2017 autoveron ja ajoneuvoveron tuotot olivat yli 2 miljardia. Polttoaineveron tuotot tieliikenteestä olivat noin 3 miljardia. Polttoaineiden arvonlisäveroa kannettiin 1.2 miljardia, ja arvonlisäveroa ajoneuvoista, niiden osista sekä huolto- ja korjaustöistä yli 1.6 miljardia. Vero liikenne- ja autovakuutusmaksuista oli lähes 0.4 miljardia.

Suomen tiestön korjaaminen Tallinna-tunnelia tärkeämpää

Vastikään julkaistun selvityksen mukaan lähes puolet suomalaisista kannattaa merenalaista rautatietunnelia Helsingistä Tallinnaan (IS 16.6.18). Tunnelin hinnaksi on arvioitu noin 16 miljardia euroa. Tallinna-tunnelia tärkeämpää on kuitenkin Suomen tiestön kunnostaminen - huonokuntoisia teitä riittää ja tiestön korjausvelkaa on jo yli miljardi euroa.

Tiestön korjausvelan hoitoa tulee jatkaa

Maamme väyläverkko pääsi rapistumaan pitkään sen kunnossapitoon osoitetun niukan rahoituksen seurauksena. Monta vaalikautta lähes kaikki tierahat menivät uusien, sinänsä toki tärkeiden, hankkeiden rahoittamiseen. Väyläverkon korjausvelka kasvoikin tämän hallituskauden alkuun tultaessa noin 2,5 miljardia euroon.

Suomen velka on väitettyä paljon isompi

Valtiolla on velkaa 105 miljardia, kunnilla 33 miljardia. Näihin lukuihin ei sisälly 30-50 miljardia korjausvelkaa.

 

Tavoitteeksi Homeeton Oulu

Tällä hetkellä Oulun kaupungissa toimii yhteensä 14 sisäilmatyöryhmää seuraavissa kohteissa:

Sivistys- ja kulttuuripalvelut (kaupungin tilat)

 1     Jäälin koulu

 2     Leinonpuiston koulu

 3     Salonpään koulu

 4     Ylikylän koulu

 5     Jokirannan koulu

 6     Välikylän päiväkoti

 7     Pateniemen päiväkoti

Hyvinvointipalvelut (kaupungin tilat)             

Hallituksen faktat ”vaihtoehtoisia faktoja” pahempia

”Vaihtoehtoinen fakta” on valehtelua. Kun sitä toistaa rittävän monta kertaa, valehtelu muuttuukin todeksi. Liikennehankkeissa on valehtelua vielä vakavammasta asiasta kysymys.Valehtelun voi helposti erottaa tosiasiasta. Sen sijaan tietoinen uskottelu tosiasioiden vastaisesti ja tosiasioiden sivuuttaminen on paljon vaikeampi erottaa totuudesta kuin suoranainen valehtelu. Hallitus ja mediakin syyllistyy puhumaan koko ajan liikenneverkoston korjausvelasta.

Valtion tiet ja maakuntien tiet – maakunnat väylänpitäjiksi?

19.1.2017 liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner julkisti selvityksensä liikenneväylien ylläpidosta tulevaisuudessa. Keskeistä siinä oli pääosin valtion omistama osakeyhtiö, joka hallinnoi teitä ja kerää niiden käytöstä maksua. Jos ei muuten, niin hattua voi nostaa rohkeudesta ja tarpeeksi kunnianhimoisesta skaalasta. Sitten asiaan:

Tiestön kunnostamiseen ei tarvita kyttäystä

Kun ministeri Anne Berner julkaisi suunnitelmansa, totesin heti, että nyt ministerillä ei ole enää kosketusta arjen todellisuuteen. Sen ministerikin ymmärsi hetikohta suunnitelman julkistamisen jälkeen. Ja nyt tiedämme, että paluu arkeen on jo tapahtunut.

Todellakin. Ei tämän maan tiestöä ja liikennettä saada kuntoon vippaskonsteilla. Ei kyttäämällä, eikä korkealentoisilla visioilla ja puheilla. Tarvitaan rahaa ja tervettä järkeä.

Uudistuksia perustellen ja yhteistyössä

Liikenneministeri Bernerin tiedotustilaisuus eilen taisi lopulta herättää enemmän kysymyksiä kuin antaa kaivattuja vastauksia.

Perusteluja liikennejärjestelmän kokonaisremontille on, mutta tämä visio taitaa nyt kompastua omaan kunnianhimoonsa, kiireeseen ja yhteistyön puutteeseen. Jos hallituskumppanit, ministeriöt tai sidosryhmät irtautuvat kiireesti selvityksestä ei se todennäköisesti etene poliittisestikaan.

Kenenkään ei siis vielä tämän selvityksen perusteella kannata huolestua tulevista lisämaksuista tai auton arvon alenemisesta.

Mikä perkuleen raha?

Brexit keskustelu käy edelleen todella kuumana, ja monet jopa paheksuvat Britannian kansan päätöstä lähteä EU:sta. Monet perustulevat, että Britannian ja Euroopan talous muuttuu nyt negatiiviseen suuntaan. 

Itse tänään tutustuin hieman syvällisempään asiaan, selvitin mihin talous perustuu, tai itse asiassa tarkkaan ottaen selvitin, että mitä raha on. Sain johtopäätökseksi yllättävän, mutta selkeän tuloksen; raha on velkaa!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä